مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,571
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

830
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

17

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش درجه رقابت در بازار جهانی کالاهای منتخب سنتی و کشاورزی

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 164

چکیده

 همان گونه که در بازارهای محلی یا منطقه ای یا ملی انواع رفتارهای انحصاری و یا غیر رقابتی مشاهده می شود در بازارهای بین المللی نیز انتظار مشاهده چنین رفتارهایی را باید داشت. برای مثال بسیاری از کشورها (یا شرکتها) با به کارگیری رفتارهای راهبردی و هماهنگ درصدد انحراف بازار از رقابت به انحصارند. تمرکز بازار و شاخصهای اندازه گیری تمرکز این امکان را فراهم می سازند که اطلاعات مربوط به تعداد کشورها و نحوه توزیع بازار بین آنها در عددی معین خلاصه شود تا بر اساس آن بتوان درجه رقابت و انحصار را ارزیابی کرد. در این تحقیق برای سنجش درجه رقابت در بازارهای بین المللی کالاهای عمده صادراتی کشاورزی ایران ( پسته, خرما, انگور, سیب, زعفران, خاویار, کشمش) به سنجش تمرکز جهانی بازارهای مذکور برای فاصله زمانی 1997-2000 میلادی پرداخته شده است. شاخص تمرکز محاسبه شده نشان دهنده انحصار چند جانبه سخت  در این بازارهاست. یافته های این تحقیق نشان می دهد که شاخص نسبت تمرکز n کشور(CRn) و شاخص هرفیندال(HHI) برای بازار جهانی برخی از محصولات مانند فرش, خرما, زعفران, خاویار و کشمش افزایش یافته است که این مبین افزون شدن شدت انحصار و افزایش نابرابری صادراتی در بازارجهانی برخی از محصولات مانند سیب درختی و انگور تغییر چشمگیری نیافته است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

خدادادکاشی، فرهاد، و شهیکی تاش، محمدنبی. (1384). سنجش درجه رقابت در بازار جهانی کالاهای منتخب سنتی و کشاورزی. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 13(51)، 135-164. SID. https://sid.ir/paper/24575/fa

Vancouver: کپی

خدادادکاشی فرهاد، شهیکی تاش محمدنبی. سنجش درجه رقابت در بازار جهانی کالاهای منتخب سنتی و کشاورزی. اقتصاد کشاورزی و توسعه[Internet]. 1384؛13(51):135-164. Available from: https://sid.ir/paper/24575/fa

IEEE: کپی

فرهاد خدادادکاشی، و محمدنبی شهیکی تاش، “سنجش درجه رقابت در بازار جهانی کالاهای منتخب سنتی و کشاورزی،” اقتصاد کشاورزی و توسعه، vol. 13، no. 51، pp. 135–164، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/24575/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button