مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,489
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,168
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

18

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساختار بازار جهانی فرش دستباف و بازارهای هدف صادراتی ایران

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 117

چکیده

 تحقیق حاضر با هدف تعیین نوع ساختار بازار تجارت جهانی فرش دستباف, ساختار صادرات فرش ایران با شرکای تجاری و شناسایی بازارهای هدف آن تدوین یافته است. این تحقیق از هفت قسمت شامل مقدمه, مبانی نظری و روش شناسی تحقیق (در دو محور ساختار بازار و بازارهای هدف), ساختار تجارت (واردات و صادرات) جهانی آن کالا, ساختار صادرات فرش دستباف ایران با شرکای تجاری, رابطه مبادله خالص و درآمدی فرش صادراتی ایران, بازارهای هدف فرش صادراتی ایران, نتیجه گیری و پیشنهادات تشکیل شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد ساختار تجارت جهانی فرش دستباف از انحصار چند جانبه با نوساناتی طی دوره 2000-1975 مواجه بوده است. بررسی طرف عرضه ساختار تجارت جهانی نیز گویای آن است که ساختار انحصار چند جانبه صادرات متحول شده و از قدرت انحصاری صادرکنندگان آن کاسته شده است, درمقابل ساختار واردات فرش از انحصار چند جانبه پیروی نموده است. مقایسه صادرات و واردات جهانی فرش دستباف گویای آن است که انحصار از آن واردکنندگان است تا صادرکنندگان. ساختار صادرات فرش ایران با شرکای تجاری نشان می دهد که وارد کنندگان فرش از ایران از ثبات نسبی برخوردار نبودند بگونه ای که طی سالهای 67-1358 پیوسته از قدرت چانه زنی ایران در میان وارد کنندگان کاسته شده, اما طی سالهای 80-1368 بویژه برنامه اول توسعه, با ورود تعداد زیادی کشور به جمع واردکنندگان از قدرت انحصاری آن کشورها کاسته شده است. شایان توجه است غالبا کشورهای اصلی وارد کننده فرش دستباف از ایران, به صادرات مجدد به بازارهای مصرف نهایی مبادرت می ورزند و هم اینک علی رغم مرکز مهم تولید جهانی فرش دستباف در خاور نزدیک, کشورهایی از اروپا (آلمان), شرق آسیا (هنگ کنگ), خلیج فارس (امارات متحده عربی) مراکز مهم تجارت جهانی فرش دستباف (بورس کالایی تخصصی بین المللی) به شمار می آیند. رابطه مبادله پایاپای خالص فرش دستباف صادراتی ایران طی سالهای 80-1358 با نوسان, رو به کاهش نهاده است و افزایش حجم صادرات آن کالا موجب شده که رابطه مبادله درآمدی آن رو به بهبود گذارد. در پایان 33 کشور که ویژگی های بازار هدف فرش دستباف صادراتی را دارا هستند, به عنوان بازارهای هدف فرش دستباف صادراتی ایران شناسایی شده اند. تحقیق حاضر با جمع بندی, توصیه های سیاستی, پیشنهادات و ملاحظات پایانی خاتمه یافته است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حسینی، میرعبداله، و پرمه، زورار. (1383). ساختار بازار جهانی فرش دستباف و بازارهای هدف صادراتی ایران. پژوهشنامه بازرگانی، 8(30)، 85-117. SID. https://sid.ir/paper/419602/fa

Vancouver: کپی

حسینی میرعبداله، پرمه زورار. ساختار بازار جهانی فرش دستباف و بازارهای هدف صادراتی ایران. پژوهشنامه بازرگانی[Internet]. 1383؛8(30):85-117. Available from: https://sid.ir/paper/419602/fa

IEEE: کپی

میرعبداله حسینی، و زورار پرمه، “ساختار بازار جهانی فرش دستباف و بازارهای هدف صادراتی ایران،” پژوهشنامه بازرگانی، vol. 8، no. 30، pp. 85–117، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/419602/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button