مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

740
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

553
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر افزایش سرعت ناشی از بهسازی راههای برون شهری بر سودها و هزینه های اقتصادی

صفحات

 صفحه شروع 159 | صفحه پایان 172

چکیده

 پروژه های بهسازی راه در قالب دو دسته عملیات بهسازی رویه و بهسازی مشخصه های هندسی مسیر, آثاری قابل توجه را بر سبد سودها و هزینه های وابسته به کاربران راه بر جای می گذارد. یکی از مهمترین عوامل انتقال این آثار اقتصادی, افزایش سرعتی است که در پی بهبود کیفیت تردد, به طور متوسط برای وسایل نقلیه ایجاد می شود. افزایش سرعت متوسط وسایل نقلیه, اثری چندبعدی است و می تواند در محیط ارزیابی آثار اقتصادی, دیدگاه های متفاوتی را برانگیزد. مهمترین بخش آثار اقتصادی مزبور را می توان در چارچوب آثار مستقیم کاربران که سه عنصر مربوط به سود و هزینه را در برمی گیرد, بررسی کرد. این سه عنصر شامل اثر ایمنی, زمان سفر و هزینه های کارکرد وسایل نقلیه می شود. در مبحث ایمنی, به دنبال مقدار مشخصی از افزایش سرعت متوسط وسایل نقلیه, نوعی هزینه را که شامل افزایش تصادفات جاده ای می شود, می توان مشاهده کرد. از سوی دیگر, همین مقدار افزایش سرعت منجر به پیمایش سریع تر مسیر توسط وسایل نقلیه و در نتیجه ایجاد سود حاصل از کاهش زمان متوسط سفر می شود. در مبحث هزینه های کارکرد وسایل نقلیه, بدیهی است که به دنبال بهبود کیفیت سطح رویه راهها, بر اثر کاهش زبری و وارد شدن تنشهای کمتری بر لاستیک و بدنه وسایل نقلیه, هزینه های مزبور نیز کاهش می یابد. اما از طرفی افزایش سرعت ناشی از همین بهبود سطح رویه همراه با افزایش سرعت ناشی از اصلاح مشخصه های هندسی مسیر, می تواند به افزایش این نوع هزینه ها و به خصوص هزینه سوخت وسایل نقلیه منجر شود. بدین ترتیب, افزایش سرعت ناشی از بهسازی راهها می تواند طیف گسترده ای از سودها و هزینه ها را ایجاد کند که قرار دادن این عناصر سود و هزینه در روشهای ارزیابی اقتصادی به منظور تخصیص بهینه منابع در این گونه پروژه ها, اهمیت فراوانی دارد. در این مطالعه, روابط محاسبه کمیتهای مربوط به سه دسته سود و هزینه مزبور ارایه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آیتی، اسماعیل، و بهنود، حمیدرضا. (1388). تاثیر افزایش سرعت ناشی از بهسازی راههای برون شهری بر سودها و هزینه های اقتصادی. فنی و مهندسی مدرس، -(36 (ویژه نامه مهندسی عمران))، 159-172. SID. https://sid.ir/paper/24958/fa

    Vancouver: کپی

    آیتی اسماعیل، بهنود حمیدرضا. تاثیر افزایش سرعت ناشی از بهسازی راههای برون شهری بر سودها و هزینه های اقتصادی. فنی و مهندسی مدرس[Internet]. 1388؛-(36 (ویژه نامه مهندسی عمران)):159-172. Available from: https://sid.ir/paper/24958/fa

    IEEE: کپی

    اسماعیل آیتی، و حمیدرضا بهنود، “تاثیر افزایش سرعت ناشی از بهسازی راههای برون شهری بر سودها و هزینه های اقتصادی،” فنی و مهندسی مدرس، vol. -، no. 36 (ویژه نامه مهندسی عمران)، pp. 159–172، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/24958/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button