Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    36 (SPECIAL ISSUE ON CIVIL ENGINEERING)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1080
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1080

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    36 (ویژه نامه مهندسی عمران)
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    719
  • دانلود: 

    171
چکیده: 

فاضلاب صنایع سلولزی یکی از مهمترین منابع آلودگی محیط  زیست است. فاضلاب این صنایع حاوی مواد آلی با COD و رنگ بالای ناشی از الیاف سلولز و ترکیبهای لیگنین است. این ترکیبها به سادگی مورد تجزیه بیولوژیکی واقع نمی شوند و ورود آنها به محیط زیست می تواند آثار مخرب و جبران ناپذیری را بر جای گذارد.در این تحقیق فاضلاب سه کارخانه فیبر حسن رود، مجتمع صنایع چوب وکاغذ چوکا و لینترپاک بهشهر به عنوان نمونه در دمای آزمایشگاه مطالعه شده است. سیستم به صورت ناپیوسته بوده و حجم هر یک از راکتورها برابر 2 لیتر در نظر گرفته شد. تمامی مراحل شامل تغذیه، هوادهی، ته نشینی و تخلیه در یک راکتور انجام شده و سیستم از نوع راکتورهای ناپیوسته متوالی (SBR) بوده است.از مقایسه ضرایب سینتیکی به دست آمده برای سه پساب، مشخص شد که فاضلاب فیبر حسن رود ساده تر از فاضلاب صنایع چوب و کاغذ چوکا و فاضلاب چوکا، آسانتر از فاضلاب کارخانه لینترپاک بهشهر مورد تجزیه بیولوژیکی قرار می گیرند. در نتیجه ثابت سرعت واکنش (K)، بازده رشد (Y) و ثابت سرعت رشد (m) برای فاضلاب فیبر بیشتر از فاضلاب چوکا و لینتر بوده است.بررسی تغییرات لجن نشان داد که با افزایش MLSS تا حدود 4400 میلی گرم بر لیتر، سرعت واکنش افزایش می یابد اما با افزایش بیشتر-MLSS در غلظتهای بالاتر از 4400 میلی گرم بر لیتر-تغییری در ثابت سرعت واکنش ملاحظه نشد. همچنین بررسی تغییرات بار آلودگی نشان داد که با افزایش COD تا حدود 1250 میلی گرم بر لیتر، تغییرات ثابت سرعت واکنش اندک است، اما در  CODهای بالاتر از 1250 میلی گرم در لیتر، کاهش ثابت سرعت واکنش قابل ملاحظه بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 719

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 171 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    36 (ویژه نامه مهندسی عمران)
  • صفحات: 

    13-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1096
  • دانلود: 

    269
چکیده: 

آبشکن سازه ای است که برای ساماندهی رودخانه ها به کار می رود. تخمین واقع گرایانه آبشستگی حول آبشکن ها در رودخانه های آبرفتی، برای استفاده در طراحی های مطمئن و اقتصادی پی آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله سعی شده با استفاده از نوعی مدل عددی حل جریان و رسوب در دسترس (SSIIM)، پدیده آبشستگی شبیه سازی شود. به این منظور در ابتدا به شناخت مدل عددی و حساسیت سنجی مدل پرداخته شد. پس از آن با استفاده از نتایج به دست آمده از آزمون حساسیت سنجی، یک آبشکن با دیوار قائم و مصالح بستر رودخانه یکنواخت و شرایط آب زلال به مدل معرفی و نتایج آبشستگی آن با داده های آزمایشگاهی مقایسه شد که در این حالت مقدار خطا بسیار ناچیز بود. در نتیجه مشخص شد که تحت شرایط خاصی که حساسیت های مدل در نظر گرفته می شود، این نرم افزار می تواند آبشستگی حول آبشکن را با تقریب خوبی مدل سازی کند. در این تحقیق همچنین در خصوص تاثیر پارامترهایی مانند طول آبشکن، دبی جریان، عمق جریان و قطر مصالح بستر در میزان حداکثر عمق آبشستگی مطالعه شد و نتایج با گزارشهای سایر محققان مقایسه گردید که در این جا نیز همخوانی برقرار بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1096

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 269 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    36 (ویژه نامه مهندسی عمران)
  • صفحات: 

    23-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1718
  • دانلود: 

    375
چکیده: 

در این مقاله سعی شده برای اولین مرتبه از المان ساده ترافیکی یعنی دوربرگردان برای حل بزرگترین معضل ترافیکی یعنی برخوردهای مستقیم وسایل نقلیه با یکدیگر در عبور از تقاطعهایی که به وسیله چراغ راهنمایی کنترل می شوند استفاده شود. با این روش که در شهرداری تهران ابداع شده با صرف هزینه ای ناچیز می توان چراغ تقاطع را حذف کرد و جریان ترافیک را -که قبلا به صورت منقطع انجام می شد- به صورت پیوسته هدایت کرد. مدل های ارایه شده در این مقاله بر اساس تئوری های ترافیکی و هم چنین اندازه گیری های میدانی کالیبره شده اند. هم اکنون تعداد زیادی از این طراحی ها در بزرگراه ها و شریانی های درجه 1 ایجاد شده که روانی خوبی را برای ترافیک عبوری ایجاد کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1718

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 375 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    36 (ویژه نامه مهندسی عمران)
  • صفحات: 

    33-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2001
  • دانلود: 

    352
چکیده: 

با مطالعه تجربیات به دست آمده از عملکرد اتصالات خمشی در زلزله های گذشته، با نوعی از خرابی روبه رو می شویم که با شکست ترد جوش در محل اتصال بال تیر به ستون به وجود می آیند. تحقیقات متعدد در زمینه علل وقوع این خرابی نشان دهنده تاثیر قابل توجه تقید جانبی مصالح جوش در محل بیشترین تلاشهای مقطع (در کنار سایر عوامل موثر) است که رفتار شکل پذیر این مصالح را در برخی از اتصالات ناممکن می سازد. راه حلهای متعددی برای بر طرف ساختن این نقص از طرف محققان ارایه شده که یکی از آنها استفاده از اتصالات با مقاطع کاهش یافته است. در این روش با انتقال مفصل پلاستیک از محل اتصال جوشی در مرز مشترک تیر و بال ستون به سمت مقطع کاهش مقاومت یافته ای در دهانه داخلی تیر، بروز تنش های بزرگ در اتصال جوش و شکست های ناگهانی در آن محدود شده و علاوه بر آن عملکرد رفتار غیرخطی المان تیر بهبود می یابد. در همین زمینه در تحقیق حاضر طرحی ارایه شده تا لنگر پلاستیک در اتصال تیر و ستون، از محدوده جوشکاری شده تیر و ستون دور شده و در محدوده ای با حفظ پیوستگی در ورقهای فولادی تشکیل شود. نتایج تحلیلی و آزمایشگاهی در این تحقیق نشان داد که طرح ارایه شده علاوه بر پایایی رفتار غیرخطی از بروز شکست های ترد در محل اتصالات جوشی به جهت شکل هندسی قطعه و کاهش تنش های این محدوده، جلوگیری می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2001

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 352 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    36 (ویژه نامه مهندسی عمران)
  • صفحات: 

    53-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1511
  • دانلود: 

    308
چکیده: 

در مطالعات گزارش شده پیشین در ارتباط با قاب های مهاربندی شده واگرا، آزمایشهای انجام شده محدود به تیرهای پیوند ایزوله شده با شرایط سرحدی ایده آل، یا زیرمجموعه هایی از قاب مهاربندی شده بوده و بر اساس اطلاعات موجود، رفتار کلی قاب کامل، به صورت آزمایشگاهی مطالعه نشده است. آزمایشهای انجام شده در تحقیقات مزبور نیز محدود به مقاطع بال پهن مطابق مشخصات فنی  AISCبوده است. در مطالعه حاضر، قاب های تک دهانه یک طبقه مهاربندی شده واگرا با مقیاس کامل تحت تاثیر بار تناوبی مورد مطالعه آزمایشگاهی قرار داده شده تا رفتار کلی این نوع قاب های مهاربندی شده به شکل مجموعه شامل ستون ها، تیر و اعضای مهاری مطالعه شود و آثار نوع اتصال، اعضای مهاری، و آثار اندرکنشی مربوط در رفتار تیر پیوند در مجموعه قاب مهاربندی شده به دقت بررسی شود.در مطالعه حاضر از پروفیل های IPE مطابق استاندارد آلمان (DIN) استفاده شده تا کفایت آن از نظر کاربرد به عنوان تیر پیوند محک زده شود؛ زیرا فقط این نوع مقطع از انواع مقاطع I شکل در کشور در حال تولید است. همچنین آثار فاصله سخت کننده های تیر پیوند، فاصله و موقعیت مهارهای جانبی، ظرفیت شکل پذیری مجموعه و گونه های گسیختگی مشاهده شده، از دیدگاه احتمال محدودسازی قابلیت جذب انرژی سیستم ناشی از بروز کمانش یا شکست زودرس اعضا، اجزا و اتصالات مورد بحث قرار داده شده اند. در این ارتباط، ضمن تشریح ویژگیهای رفتاری مشاهده شده در حین آزمایشها، مسایلی مانند حاشیه اطمینان کافی برای اعضا و اجزای حفاظت شده از نظر ظرفیتی و تقاضای شکل پذیری این اجزا مورد توجه قرار داده شده و نشان داده شده که بررسی تیر پیوند ایزوله برای نیل به نیات مذکور در فوق کفایت نمی کند و ضمن ارزیابی برخی از توصیه های طراحی آیین نامه های معتبر موجود در زمینه طراحی مهاربندی واگرا، نشان داده شده که پروفیل های نوع IPE را، مشروط به تامین سخت کننده های جان و تکیه گاههای جانبی کافی، می توان به منظور نیل به عملکرد مورد انتظار به عنوان تیر پیوند در مهاربندی واگرا به کار برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1511

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 308 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    36 (ویژه نامه مهندسی عمران)
  • صفحات: 

    79-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1025
  • دانلود: 

    164
چکیده: 

بخش اول این مقاله به توسعه مدل غیرخطی المان اتصالی بنایی در برش اختصاص دارد که برای بار یکنوای درون صفحه ای، در مدل ناهمگن ساده سازی شده تنظیم شده است. بدین ترتیب که با اتکا بر پایه تحلیلی مدل چگالی اتصالی (مخصوص انتقال برش از سطوح ترک خورده بتنی)، ضرایب اصلاحی معرفی و در برنامه ای غیرخطی پیاده سازی می شود. مدل رفتاری المان اتصالی بر پایه یک منحنی تنش-جابه جایی برشی به دست آمده از ریزآزمایش برشی اصلاح می شود و سپس این فرایند در مقایسه با ضرایب مور-کولمب متناظر با تنش بیشینه و پسماند نتایج ریزآزمایش برشی، اعتبارسنجی می شود. در بخش انتهایی نتایج آزمایشگاهی دیواری برشی با سه رویکرد شبیه سازی می شود. رویکرد اول، مدلی با رفتار همگن و همسانگرد و غیرخطی قبل از ترک خوردن است که در آن پس از ترک خوردگی، از روش ترک پخشی ثابت استفاده می شود. رویکرد دوم، مشابه رویکرد اول است با این تفاوت که در چند لایه فرضی، المان اتصالی تعبیه می شود و در رویکرد سوم، ملات بستر و درز قائم در سراسر دیوار با المان اتصالی مدلسازی می شود (مدل ناهمگن ساده شده). مدلهای رفتاری المان اتصالی در رویکرد دوم و سوم به روش پیش گفته اصلاح شده و پارامترهای المان همگن در هر سه رویکرد با اتکا بر نتایج آزمایشگاهی بر روی صفحه های بنایی به دست می آید. دقت مدل رفتاری المان اتصالی و رویکردهای تحلیلی یاد شده مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1025

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 164 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    36 (ویژه نامه مهندسی عمران)
  • صفحات: 

    99-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1327
  • دانلود: 

    262
چکیده: 

در این تحقیق از الگوریتم ژنتیک برای بهینه سازی صفحات استفاده شده است. از آنجا که الگوریتم ژنتیک در اساس برای بهینه سازی مسایل گسسته ابداع شده، برای حل مسایل پیوسته، به روشی برای گسسته سازی فضای جستجو نیاز است. در این مقاله روش جدیدی برای گسسته سازی فضای جستجوی پیوسته ارایه شده که در آن تدقیق گسسته سازی به طور خودکار انجام می شود. روش پیشنهادی امکان رسیدن به جوابهای بهتر را با صرف هزینه های محاسباتی بیشتر فراهم می نماید. با به کارگیری روش گسسته سازی ارایه شده و الگوریتم ژنتیک، مساله بهینه سازی برای گروهی از توابع شناخته شده در این زمینه تحقیقاتی حل و نتایج به دست آمده ارایه شده است. تاثیر پارامترهای روش، با ارایه جداول و نمودارهایی بررسی شده و در نهایت طرح بهینه صفحه تنش مسطح ارایه و نتایج به دست آمده از روش ارایه شده، با نتایج روشهای دیگر مقایسه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1327

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 262 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    36 (ویژه نامه مهندسی عمران)
  • صفحات: 

    111-128
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1357
  • دانلود: 

    239
چکیده: 

در این مقاله با استفاده از نظریه امواج بلند، مدلی کامپیوتری برای پیش بینی الگوی انتشار امواج سونامی و برآورد زمان رسیدن آن به سواحل جنوبی ایران ارایه شده است. با توجه به پتانسیل سونامی خیزی در منطقه مکران در جنوب ایران، توسعه سیستم های هشدار سونامی در این منطقه ضروری است. در این راستا، یکی از پایه ای ترین اطلاعات مورد نیاز برای توسعه چنین سیستم هایی، الگوی انتشار امواج سونامی و زمان رسیدن آن به نواحی ساحلی است. به این منظور، پس از صحت سنجی نتایج مدل تهیه شده، از آن برای سواحل جنوبی ایران استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که امواج سونامی ناشی از منطقه فرورانش مکران در مدت زمانی حدود 15 دقیقه سواحل جنوبی ایران را مورد حمله قرار می دهند. این مساله بدان معنا است که هر گونه سیستم هشدار سونامی در این منطقه باید بتواند در مدت زمانی حدود 15 دقیقه اعلان خطر مورد نیاز را صادر کند. نتایج و روشهای ارایه شده در این مقاله را می توان در توسعه بانک اطلاعاتی زمان رسیدن امواج سونامی به سواحل جنوبی ایران -که یکی از اصلی ترین مولفه های سیستم های هشدار سونامی است- مورد استفاده قرار داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1357

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 239 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    36 (ویژه نامه مهندسی عمران)
  • صفحات: 

    129-145
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2275
  • دانلود: 

    438
چکیده: 

گستردگی استفاده از قابهای خمشی بتن مسلح با شکل پذیری متوسط از یک طرف و آسیب پذیر بودن آنها در برابر زلزله از طرف دیگر، بررسی سطوح عملکرد و مقاومسازی آنها را در دستور کار تحقیق حاضر قرار داد. تعداد دوازده عدد از این قابها با تفاوت در تعداد دهانه، طبقه و واقع شدن در منطقه لرزه خیزی متفاوت، مطابق ضوابط دستورالعمل بهسازی لرزه ای ساختمانهای موجود، به روش تحلیل استاتیکی غیرخطی ارزیابی و بررسی شد. با استفاده از روش طیف ظرفیت و روش ضرایب تغییر مکان، نقاط هدف بر روی منحنی ظرفیت این قابها تعیین و پس از مقایسه با یکدیگر، عملکرد تک تک اجزای سازه ای و کلی قابها به دست آمد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که عموما در قابهای با تعداد دهانه کمتر و خطر لرزه خیزی بالاتر، دارای عملکرد ضعیف بوده و برخی اجزای سازه ای، معیار های پذیرش را برای سطح عملکرد ایمنی جانی (بر طبق ضوابط دستورالعمل بهسازی) براورده نمی سازند به منظور بررسی روشهای مختلف مقاومسازی، یکی از قابها به عنوان قاب مبنا انتخاب و به سه روش افزودن دیوار برشی، بادبند فولادی، پر کننده های مصالح بنایی و روش چهارم کاهش وزن سازه به واسطه کاهش طبقات، قاب موردنظر مقاومسازی شده و با تحلیل مجدد قاب مقاومسازی شده با چهار روش فوق سطوح عملکرد آنها تعیین و با یکدیگر مقایسه شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که افزودن دیوار برشی به سیستم، بهترین راه برای مقاومسازی از دیدگاه عملکردی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2275

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 438 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    36 (ویژه نامه مهندسی عمران)
  • صفحات: 

    147-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1377
  • دانلود: 

    323
چکیده: 

پی سازه، بارهای وارد شده بر آن را به وسیله ستونها، دیوارها یا ترکیب این دو، از رو سازه دریافت و آنها را به خاک منتقل می کند. با توجه به اینکه پی بخشی از سازه است، در باز توزیع نیروهای داخلی آن سهیم است. سختی روسازه در باز توزیع نیروهای داخلی سازه و نیروهای وارد بر پی و توزیع تنش زیر پی موثر بوده و باعث کاهش نشستهای نابرابر در پی می شود. فرض انعطاف پذیر بودن پی ممکن است باعث افزایش نیروهای داخلی اعضای سازه ای نیز بشود. لذا برای تحلیل دقیقتر پی و سازه لازم است اثر اندرکنش پی و سازه در نظر گرفته شود. در این مقاله اثر سختی روسازه با قاب خمشی در توزیع نیروی داخلی پی و نشست آن بررسی شده است. روش تحلیل سازه در این تحقیق، روش اجزای محدود در شکل خطی و استاتیکی است. خاک به صورت محیطی پیوسته با رفتار خطی به مدل وارد شده و نشان داده شده است که برای دستیابی به دقتی قابل قبول در جوابهای پی، باید درصدی از سختی رو سازه همراه با پی در تحلیل مشارکت داشته باشد و این درصد تعیین شده است. برای این منظور قابهای دو بعدی خمشی با دهانه ها و ارتفاعهای متفاوت، همراه با پی و خاک زیر پی تحت اثر بارگذاریهای ثقلی و جانبی قرار گرفته و تحلیل شده است. در این تحلیل ها سختی رو سازه متغیر اصلی بوده و با مقایسه نتایج این تحلیل ها، اثر سختی روسازه در سختی پی به دست آمده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1377

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 323 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    36 (ویژه نامه مهندسی عمران)
  • صفحات: 

    159-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    748
  • دانلود: 

    162
چکیده: 

پروژه های بهسازی راه در قالب دو دسته عملیات بهسازی رویه و بهسازی مشخصه های هندسی مسیر، آثاری قابل توجه را بر سبد سودها و هزینه های وابسته به کاربران راه بر جای می گذارد. یکی از مهمترین عوامل انتقال این آثار اقتصادی، افزایش سرعتی است که در پی بهبود کیفیت تردد، به طور متوسط برای وسایل نقلیه ایجاد می شود. افزایش سرعت متوسط وسایل نقلیه، اثری چندبعدی است و می تواند در محیط ارزیابی آثار اقتصادی، دیدگاه های متفاوتی را برانگیزد. مهمترین بخش آثار اقتصادی مزبور را می توان در چارچوب آثار مستقیم کاربران که سه عنصر مربوط به سود و هزینه را در برمی گیرد، بررسی کرد. این سه عنصر شامل اثر ایمنی، زمان سفر و هزینه های کارکرد وسایل نقلیه می شود. در مبحث ایمنی، به دنبال مقدار مشخصی از افزایش سرعت متوسط وسایل نقلیه، نوعی هزینه را که شامل افزایش تصادفات جاده ای می شود، می توان مشاهده کرد. از سوی دیگر، همین مقدار افزایش سرعت منجر به پیمایش سریع تر مسیر توسط وسایل نقلیه و در نتیجه ایجاد سود حاصل از کاهش زمان متوسط سفر می شود. در مبحث هزینه های کارکرد وسایل نقلیه، بدیهی است که به دنبال بهبود کیفیت سطح رویه راهها، بر اثر کاهش زبری و وارد شدن تنشهای کمتری بر لاستیک و بدنه وسایل نقلیه، هزینه های مزبور نیز کاهش می یابد. اما از طرفی افزایش سرعت ناشی از همین بهبود سطح رویه همراه با افزایش سرعت ناشی از اصلاح مشخصه های هندسی مسیر، می تواند به افزایش این نوع هزینه ها و به خصوص هزینه سوخت وسایل نقلیه منجر شود. بدین ترتیب، افزایش سرعت ناشی از بهسازی راهها می تواند طیف گسترده ای از سودها و هزینه ها را ایجاد کند که قرار دادن این عناصر سود و هزینه در روشهای ارزیابی اقتصادی به منظور تخصیص بهینه منابع در این گونه پروژه ها، اهمیت فراوانی دارد. در این مطالعه، روابط محاسبه کمیتهای مربوط به سه دسته سود و هزینه مزبور ارایه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 748

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 162 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button