مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,485
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,004
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین برنامه علاقه اجتماعی درمانی و ارزیابی اثر بخشی آن بر مهارتهای اجتماعی نوجوانان قلدر و قربانی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 68

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه علاقه اجتماعی درمانی برای نوجوانان قلدر و قربانی و ارزیابی اثر بخشی آن بر مهارتهای اجتماعی نوجوانان قلدر و قربانی بود. در این پژوهش نیمه آزمایشی, جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر قلدر و قربانی پایه های دوم و سوم متوسطه شهر ابرکوه بود که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بوده اند. به منظور اجرای پژوهش پس از جامعه سنجی, از بین دانش آموزانی که بر اساس تحلیل نتایج جامعه سنجی تحت عنوان قلدر و قربانی طبقه بندی شده بودند, 40 دانش آموز به طور تصادفی به عنوان نمونه گروه قلدر و 40 دانش آموز به طور تصادفی به عنوان نمونه گروه قربانی قلدری انتخاب شدند. هر گروه به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند و سپس پرسشنامه مهارتهای اجتماعی روی آنها اجرا شد. گروههای آزمایش به صورت جدا گانه در هر هفته دو جلسه و در مجموع به مدت 12 جلسه در برنامه علاقه اجتماعی درمانی قرار گرفتند. پس از پایان جلسات آموزشی و نیز در مرحله پیگیری پرسشنامه مهارتهای اجتماعی مجددا اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه آمیخته نشان داد برنامه علاقه اجتماعی درمانی در گروههای آزمایش در مقایسه با گروههای گواه همتای خود, به طور معناداری افزایش مهارتهای اجتماعی در مرحله پس آزمون و پیگیری را در پی داشته است. نتایج بیانگر این بود که علاقه اجتماعی درمانی یک روش موثر برای پرورش مهارتهای اجتماعی در جهت افزایش همدلی, مسوولیت پذیری, همکاری, ارتباط و مشارکت در نوجوانان قلدر و قربانی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورسید، سیدرضا، علیزاده، حمید، کاظمی، فرنگیس، برجعلی، احمد، و فرخی، نورعلی. (1396). تدوین برنامه علاقه اجتماعی درمانی و ارزیابی اثر بخشی آن بر مهارتهای اجتماعی نوجوانان قلدر و قربانی. خانواده و پژوهش، 14(34)، 51-68. SID. https://sid.ir/paper/250344/fa

    Vancouver: کپی

    پورسید سیدرضا، علیزاده حمید، کاظمی فرنگیس، برجعلی احمد، فرخی نورعلی. تدوین برنامه علاقه اجتماعی درمانی و ارزیابی اثر بخشی آن بر مهارتهای اجتماعی نوجوانان قلدر و قربانی. خانواده و پژوهش[Internet]. 1396؛14(34):51-68. Available from: https://sid.ir/paper/250344/fa

    IEEE: کپی

    سیدرضا پورسید، حمید علیزاده، فرنگیس کاظمی، احمد برجعلی، و نورعلی فرخی، “تدوین برنامه علاقه اجتماعی درمانی و ارزیابی اثر بخشی آن بر مهارتهای اجتماعی نوجوانان قلدر و قربانی،” خانواده و پژوهش، vol. 14، no. 34، pp. 51–68، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250344/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button