مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,151
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

686
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین و اندازه گیری شاخص فرصت انسانی در آموزش ایران

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 89

چکیده

 برابری فرصت, ما را از توزیع کالاها و خدمات اساسی میان کودکان فارغ از شرایطی همچون جنسیت, پیشینه خانوادگی و محل زندگی مطمئن می سازد و شاخص فرصت انسانی ابزاری را مهیا می کند تا روند تغییرات برابری فرصت در طی زمان در یک کشور یا در مقایسه با سایر کشورها مورد سنجش قرار گیرد. این شاخص با بررسی نرخ پوشش یک فرصت پایه در کنار نحوه توزیع آن, نشان می دهد که چه سهمی از کل فرصتهای موجود, منصفانه توزیع شده است. در این مقاله پس از تبیین مفهوم نابرابری فرصت و شاخص فرصت انسانی, با بهره گیری از داده های دو دوره مطالعه بودجه خانوار, نابرابری فرصت در دسترسی به آموزش و میزان منصفانه بودن توزیع دسترسی کودکان به آموزش در ایران اندازه گیری شده است.بدین منظور با به کارگیری مدل لوجیت, احتمال دسترسی هر کودک به تحصیل مورد محاسبه قرار گرفته و سپس با به کارگیری روش پیشنهادی باروس و همکاران, شاخص فرصت انسانی محاسبه شده است. یافته ها نشان می دهد که احتمال دسترسی به آموزش ابتدایی طی سالهای 1383 تا 1392 افزایش یافته و شاخص فرصت انسانی بهبود یافته است. این بهبود می تواند برآیند دو عامل باشد. نخست, بهبود نرخ پوشش تحصیلی در جامعه, دوم, کاهش نابرابری احتمال دسترسی به آموزش میان گروه های گوناگون جمعیتی. یافته ها نشان می دهد منشا اصلی افزایش شاخص فرصت انسانی, افزایش اثر مقیاس یا همان افزایش میانگین دسترسی به آموزش در کشور است. با وجود افزایش اثر توزیع, سهم آن در مقایسه با اثر مقیاس کمتر است که این امر نشانگر تداوم نابرابری در دسترسی به آموزش میان افراد بر حسب شرایط است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابونوری، اسمعیل، و محمدی، علیرضا. (1396). تبیین و اندازه گیری شاخص فرصت انسانی در آموزش ایران. خانواده و پژوهش، 14(36)، 67-89. SID. https://sid.ir/paper/250372/fa

    Vancouver: کپی

    ابونوری اسمعیل، محمدی علیرضا. تبیین و اندازه گیری شاخص فرصت انسانی در آموزش ایران. خانواده و پژوهش[Internet]. 1396؛14(36):67-89. Available from: https://sid.ir/paper/250372/fa

    IEEE: کپی

    اسمعیل ابونوری، و علیرضا محمدی، “تبیین و اندازه گیری شاخص فرصت انسانی در آموزش ایران،” خانواده و پژوهش، vol. 14، no. 36، pp. 67–89، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250372/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button