مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

434
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

602
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کمی سازی برگشت پذیری زیرساخت های شهری و کاربرد آن در انتخاب راهکارهای مقاوم سازی لرزه ای (مطالعه موردی: ایستگاه 15 خرداد متروی شیراز)

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 48

چکیده

 ارزیابی برگشت پذیری در برابر سوانح به عنوان یک ابزار تصمیم گیری می تواند توسط مدیران بحران مورد توجه قرار گیرد. وارد کردن زمان احیا در روند تصمیم گیری های فاز آمادگی, باعث تفاوت رویکرد برگشت پذیری از دیگر رویکردهای تخمین خسارت و اثرهای وابسته به زمان آن ها می شود. فرایند احیا بعد از وقوع سوانح می تواند توسط توابع احیای ساده شده یا مدل های اجتماعی-سازمانی پیچیده تخمین زده شود. نکته بارز, استفاده از رویکرد برگشت پذیری آن است که می تواند به مدیران بحران دورنمایی از روند احیای شریان های حیاتی بعد از سوانح, با توجه به عامل تعیین کننده زمان, بدهد تا امکانات موجود را بر اساس معیار برگشت پذیری تخصیص دهند. در حال حاضر, راهکارهای مقاوم سازی شریان های حیاتی, به خصوص ایستگاه های مترو, به وسیله معیارهای اقتصادی و فنی و با توجه به شرایط پروژه تعیین می شوند. در این تحلیل ها, روند احیا و بازیابی عملکرد پس از سوانح در نظر گرفته نمی شود. در این مقاله, ابتدا مفهوم برگشت پذیری شریان های حیاتی بعد از سوانح, ابعاد و روش های تحلیل آن از یک سو و روش های مقاوم سازی ایستگاه ها و تونل های مترو از سوی دیگر, بررسی شده است. در مرحله بعد, با توجه به الگوریتم پیشنهادی برای دستیابی به مقدار کمی برگشت پذیری, ابتدا ایستگاه زیرزمینی 15 خرداد واقع در متروی شیراز مدل سازی شده و جابجایی سازه در اثر بار زلزله در 10 نقطه کنترل و برای 11 زلزله با PGA های مختلف تحلیل شده است. سپس, با توجه به مقادیر به دست آمده, احتمال گسسته و تجمعی شکست سازه با توجه به پارامتر جابجایی, در مقایسه با معیار آستانه خرابی, به دست آمده است. از روی مقادیر احتمال شکست به دست آمده و نیز با در نظر داشتن تابع احیا می توان عملکرد سیستم را ارزیابی کرد. در نهایت, با استفاده از روابط مربوط به ارزیابی کمی برگشت پذیری ارائه شده, برگشت پذیری راهکارهای مختلف مقاوم سازی محاسبه شده است و بر اساس آن اولویت بندی شده اند. روش پیشنهادی قابلیت تعمیم به کلیه شریان های حیاتی را دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیدوار، بابک، و سلطانی، آسیه. (1397). کمی سازی برگشت پذیری زیرساخت های شهری و کاربرد آن در انتخاب راهکارهای مقاوم سازی لرزه ای (مطالعه موردی: ایستگاه 15 خرداد متروی شیراز). مهندسی زیرساخت های حمل و نقل، 4(2 (پیاپی 14) )، 29-48. SID. https://sid.ir/paper/251523/fa

    Vancouver: کپی

    امیدوار بابک، سلطانی آسیه. کمی سازی برگشت پذیری زیرساخت های شهری و کاربرد آن در انتخاب راهکارهای مقاوم سازی لرزه ای (مطالعه موردی: ایستگاه 15 خرداد متروی شیراز). مهندسی زیرساخت های حمل و نقل[Internet]. 1397؛4(2 (پیاپی 14) ):29-48. Available from: https://sid.ir/paper/251523/fa

    IEEE: کپی

    بابک امیدوار، و آسیه سلطانی، “کمی سازی برگشت پذیری زیرساخت های شهری و کاربرد آن در انتخاب راهکارهای مقاوم سازی لرزه ای (مطالعه موردی: ایستگاه 15 خرداد متروی شیراز)،” مهندسی زیرساخت های حمل و نقل، vol. 4، no. 2 (پیاپی 14) ، pp. 29–48، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/251523/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button