مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

766
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

597
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و تعیین اضافه فشار بیشینه وارد بر ابنیه فنی راه و زیرساخت های حمل و نقل واقع در مجاورت عوارض توپوگرافی تحت اثر انفجار

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 44

چکیده

 بررسی آثار امواج کوبشی ناشی از انفجار مواد منفجره در اطراف سازه های استراتژیک مانند راه ها, تونل ها, پل های جاده ها و خطوط ریلی همواره اهمیت قابل توجهی داشته است. نیروهای اعمال شده بر سازه ها تحت اثر انفجار, وابسته به اضافه فشار هوای اطراف سازه می باشد. مطالعات صورت گرفته در مورد چگونگی انتشار امواج نشان می دهد که رفتار امواج, به هندسه فضای انتشار موج وابسته است و با تغییر هندسه فضا, رفتار امواج نیز تغییر خواهد کرد, که این ملاحظات در شیوه های متداول تعیین نیروهای وارد بر سازه ها ناشی از انفجار مد نظر قرار نمی گیرد. بسیاری از ابنیه فنی مورد استفاده در خطوط ریلی و جاده ها در نواحی کوهستانی واقع شده اند و در صورت وقوع انفجار در نواحی شامل عوارض توپوگرافی, باید اثر تفرق امواج و میزان اضافه فشار ناشی از آن, در این نواحی در نظر گرفته شود. به دلیل بازتاب امواج انفجاری در مجاورت عوارض توپوگرافی, استفاده از روابط متداول تعیین نیروهای وارد بر سازه ها ناشی از انفجار به منظور ارزیابی پل ها و خاکریز جاده ها در مجاورت عوارض توپوگرافی معقول نمی باشد. با بررسی های انجام شده در این مقاله, ملاحظه می گردد که این اضافه فشار اعمال شده بر ابنیه فنی راه چندین برابر مقادیر مشابه در نواحی مسطح می باشد. همچنین, ملاحظه گردید که با افزایش میزان مواد منفجره و کاهش نسبت عرض دره به عمق آن, اضافه فشار ایجاد شده ناشی از انفجار و اثر بازتاب آن افزیش می یابد و حتی الگوی فشار اعمال شده در نواحی مجاور عوارض توپوگرافی منطبق بر الگوی توزیع فشار در نواحی مسطح نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خداکرمی، محمدایمان، و نوری، یونس. (1394). بررسی و تعیین اضافه فشار بیشینه وارد بر ابنیه فنی راه و زیرساخت های حمل و نقل واقع در مجاورت عوارض توپوگرافی تحت اثر انفجار. مهندسی زیرساخت های حمل و نقل، 1(1)، 33-44. SID. https://sid.ir/paper/251536/fa

    Vancouver: کپی

    خداکرمی محمدایمان، نوری یونس. بررسی و تعیین اضافه فشار بیشینه وارد بر ابنیه فنی راه و زیرساخت های حمل و نقل واقع در مجاورت عوارض توپوگرافی تحت اثر انفجار. مهندسی زیرساخت های حمل و نقل[Internet]. 1394؛1(1):33-44. Available from: https://sid.ir/paper/251536/fa

    IEEE: کپی

    محمدایمان خداکرمی، و یونس نوری، “بررسی و تعیین اضافه فشار بیشینه وارد بر ابنیه فنی راه و زیرساخت های حمل و نقل واقع در مجاورت عوارض توپوگرافی تحت اثر انفجار،” مهندسی زیرساخت های حمل و نقل، vol. 1، no. 1، pp. 33–44، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/251536/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button