مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

821
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

589
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین عوامل مرتبط با اضطراب پژوهشی اعضای هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های ایران

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 25

چکیده

 سابقه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با اضطراب پژوهشی اعضای هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های ایران انجام گرفته است.مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی اعضای هیات علمی تمام وقت شاغل در گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های کشور در سال تحصیلی 93-1392 است که تعداد کل آنها 181 نفر است. از این تعداد 139 نفر همکاری لازم را در تکمیل پرسشنامه داشتند. روش انجام پژوهش حاضر پیمایشی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده پرسشنامه اضطراب پژوهش هیگینز- کوترلیک می باشد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافته ها: یافته ها نشان داد که حدود 63% از پاسخگویان میزان اضطراب بالایی دارند و در 37% باقیمانده نیز سطح اضطراب در حد متوسط است. نتایج مربوط به آزمون های همبستگی حاکی از آن است که بین مولفه های دو متغیر پیش بین مهارت های آموزشی و عوامل محیطی با اضطراب پژوهش رابطه معنادار و منفی وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که مولفه های این دو متغیر قادرند 38% از واریانس اضطراب پژوهش را تبیین کنند. نتیجه گیری: بر مبنای تحلیل یافته های پزوهش حاضر, اضطراب می تواند بر بهره وری اعضای هیات علمی تاثیر منفی گذاشته و از این طریق عدم پیشرفت اعضای هیات علمی را به همراه داشته باشد. آشکار است که با تداوم چنین شرایطی, بازار تولیدات علمی در نظام آموزش عالی دچار رکود شده و سبب گردد این نظام نتواند به ایفای کارکردهای خود یعنی آموزش و پژوهش در جامعه ادامه دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدرومزپور، نازنین، نظری، فریبا، و مکوندی، بهنام. (1396). تعیین عوامل مرتبط با اضطراب پژوهشی اعضای هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های ایران. علم سنجی کاسپین، 4(1 )، 17-25. SID. https://sid.ir/paper/254308/fa

    Vancouver: کپی

    محمدرومزپور نازنین، نظری فریبا، مکوندی بهنام. تعیین عوامل مرتبط با اضطراب پژوهشی اعضای هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های ایران. علم سنجی کاسپین[Internet]. 1396؛4(1 ):17-25. Available from: https://sid.ir/paper/254308/fa

    IEEE: کپی

    نازنین محمدرومزپور، فریبا نظری، و بهنام مکوندی، “تعیین عوامل مرتبط با اضطراب پژوهشی اعضای هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های ایران،” علم سنجی کاسپین، vol. 4، no. 1 ، pp. 17–25، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/254308/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button