مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

687
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

634
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد و ارزیابی ایده دانشگاه جامعه محور در ایران از دیدگاه خبرگان علمی

صفحات

 صفحه شروع 233 | صفحه پایان 271

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف نقد و ارزیابی دانشگاه جامعه محور در نظام آموزش عالی ایران اجرا شد. بدین منظور, به طور هم زمان از روش مطالعه اسنادی و مصاحبه با متخصصان استفاده شد. میدان پژوهش شامل مهم ترین متون اسنادی درباره وضعیت دانشگاه جامعه محور در ایران و مصاحبه با صاحب نظران آموزش عالی بود. نمونه گیری به روش هدفمند بوده و از پانزده سند علمی به عنوان نمونه نوشتاری استفاده شد. همچنین با دوازده نفر از متخصصان آموزش عالی, مصاحبه ای به روش هدفمند و از نوع گلوله برفی انجام گرفت. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضامین استفاده شد. سپس مضامین استخراج شده در سه سطح, گفتمان اول, گروه موافقان (برون گرا)؛ گفتمان دوم, گروه مخالفان (درون گرا) و گفتمان سوم, گروه موافقان مشروط, دسته بندی و ارایه شد. ارزیابی های خبرگان نشان می دهد که وضعیت دانشگاه جامعه محور متاثر از مداخلات بیرونی بوده و بیشتر مشکلات مربوط به تحقق نیافتن دانشگاه جامعه محور در ایران به ریشه های تاریخی, سیاسی, اجتماعی, اقتصادی و فرهنگی برمی گردد. همچنین, الگوی مفهومی دانشگاه جامعه محور در ایران با یازده مولفه اصلی (تناسب با بافتارایران, مسیولیت پذیری, ارتباط و تعامل, توسعه عدالت, توسعه دانش-آموزش و پژوهش, اقتصاد و فناوری, فرهنگ دانشگاهی, استقلال دانشگاهی, رهبری و مدیریت, توانمندسازی و توسعه پایدار) طراحی شد. ارزیابی خبرگان بیانگر این است که در مولفه های یازده گانه وضعیت مطلوب نبوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آذر، خدیجه، و ذاکرصالحی، غلامرضا. (1398). نقد و ارزیابی ایده دانشگاه جامعه محور در ایران از دیدگاه خبرگان علمی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 9(28 )، 233-271. SID. https://sid.ir/paper/255256/fa

    Vancouver: کپی

    آذر خدیجه، ذاکرصالحی غلامرضا. نقد و ارزیابی ایده دانشگاه جامعه محور در ایران از دیدگاه خبرگان علمی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی[Internet]. 1398؛9(28 ):233-271. Available from: https://sid.ir/paper/255256/fa

    IEEE: کپی

    خدیجه آذر، و غلامرضا ذاکرصالحی، “نقد و ارزیابی ایده دانشگاه جامعه محور در ایران از دیدگاه خبرگان علمی،” مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، vol. 9، no. 28 ، pp. 233–271، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255256/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button