مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

692
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

647
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

قربانی نخل؛ آیینی بازمانده از آیین های دوموزی

صفحات

 صفحه شروع 181 | صفحه پایان 205

کلیدواژه

دوموزی (تموز)Q1

چکیده

قربانی همواره یکی از رایج ترین اعمال آیینی در ایران بوده است. امروزه در ایران مفهوم قربانی به قربانی خونی محدود شده است؛ اما در برخی از بخش های نخل خیز ایران نظیر جنوب, جنوب غربی و حاشیه ی کویر مانند خور و بیابانک و طبس هنگام بازگشت از زیارت خانه ی خدا یا سفری دیگر, در مراسم عروسی و مهم تر از همه پیش از عید نوروز (اول فروردین) و روز سیزده­ به­ در درخت نخل قربانی می شود. در این مقاله با بررسی های تاریخی, اسطوره شناختی و نمادشناختی این فرض پیش نهاده شده است که آیین قربانی نخل, در آیین های باروری اساطیر تغییر فصل (اعتدال بهاری), به­ ویژه دوموزی ریشه دارد؛ زیرا نخل, نماد خدای دوموزی, از خدایان شهید بین النهرین است. آیین های مربوط به دوموزی نیز از چند جهت با آیین قربانی نخل شباهت دارد: در مراسم قربانی نخل و آیین های دوموزی, شخصیت اصلی دوموزی است؛ در آیین کهن دوموزی به­ عنوان یک ایزد قربانی (شهیدشونده رستاخیزکننده) و امروزه نماد دوموزی, نخل, به­ عنوان نماد باروری (چرخه ی مرگ رستاخیز طبیعت) و قربانی است. هر دوی این آیین ها در اواخر اسفند و اوایل فروردین برگزار می شدند. دیگر اینکه آیین تموز مبتنی بر باروری (زنان/ زمین) بوده است. در باورهای عامه ی مردم نیز هنوز بر این نکته تأکید می شود که گرده ی درخت خرمای نر, پنیر نخل, میوه ی خرما و دیگر اجزای آن در تقویت قوای جنسی و باروری مردان مؤثر است. نکته ی مهم دیگر برگزاری این آیین به­ صورت گروهی و در کشتزار (نخلستان) است. پختن کماچ یا نان فطیر نیز یکی دیگر از اشتراکات این دو آیین است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قربانی جویباری، کلثوم. (1398). قربانی نخل؛ آیینی بازمانده از آیین های دوموزی. فرهنگ و ادبیات عامه، 7(25 )، 181-205. SID. https://sid.ir/paper/255455/fa

    Vancouver: کپی

    قربانی جویباری کلثوم. قربانی نخل؛ آیینی بازمانده از آیین های دوموزی. فرهنگ و ادبیات عامه[Internet]. 1398؛7(25 ):181-205. Available from: https://sid.ir/paper/255455/fa

    IEEE: کپی

    کلثوم قربانی جویباری، “قربانی نخل؛ آیینی بازمانده از آیین های دوموزی،” فرهنگ و ادبیات عامه، vol. 7، no. 25 ، pp. 181–205، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255455/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button