مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

752
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

310
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

یادداشت تحقیقاتی: بررسی تاثیر نوع چرخ و وزن محور بر ترک خوردگی روسازی های آسفالتی به روش المان محدود

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 135

چکیده

 ترکهای بالا به پایین از مهمترین خرابیهای روسازیهای آسفالتی محسوب میشوند که سبب کاهش قابل ملاحظه کیفیت روسازیها خواهند شد. برهم کنش بین چرخ و روسازی نقشی تعیین کننده در پیدایش این نوع از خرابیها ایفا میکند. در این مقاله سعی شده تا با تحلیل ویسکوالاستیک و به روش المان محدود تاثیر تغییرات وزن محور و همچنین تغییرات نوع چرخ بر ترکهای بالا به پایین بررسی شود. برای این منظور تاثیر سه وزن محور 5, 8.2 و 15 تن و دو ترکیب چرخ مختلف (چرخ های زوج و عریض) بر ترک های بالا به پایین در روسازی مسلح شده با ژئوگرید و غیرمسلح مقایسه شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که در وزن محور 5 و 8.2 تن ترک های بالا به پایین ابتدا در لبه های داخلی مسیر حرکت چرخ ظاهر می شوند در حالی که, در وزن محور 15 تن این ترک ها در فضای بین دو چرخ زودتر از سایر نواحی ایجاد خواهند شد. همچنین مشخص شد که استفاده از چرخ عریض به جای چرخ های زوج بر ترک های پایین به بالا بیش از ترک های بالا به پایین تاثیرگذار خواهد بود. براساس نتایج به دست آمده می توان گفت, استفاده از ژئوگرید در زیر لایه آسفالتی عمدتا در کاهش ترک های پایین به بالا موثر خواهد بود و تاثیر چندانی در کاهش ترک های بالا به پایین نخواهد داشت. علاوه بر این, مقایسه نسبت خرابی به دست آمده نشان می دهد که هم در روسازی مسلح و هم در روسازی غیرمسلح خسارت ترک های بالا به پایین ناشی از چرخ عریض بیش از چرخ های زوج خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طاهرخانی، حسن، و جلالی جیرندهی، مسعود. (1396). یادداشت تحقیقاتی: بررسی تاثیر نوع چرخ و وزن محور بر ترک خوردگی روسازی های آسفالتی به روش المان محدود. مهندسی عمران (فنی و مهندسی مدرس)، 17(1 )، 127-135. SID. https://sid.ir/paper/256952/fa

    Vancouver: کپی

    طاهرخانی حسن، جلالی جیرندهی مسعود. یادداشت تحقیقاتی: بررسی تاثیر نوع چرخ و وزن محور بر ترک خوردگی روسازی های آسفالتی به روش المان محدود. مهندسی عمران (فنی و مهندسی مدرس)[Internet]. 1396؛17(1 ):127-135. Available from: https://sid.ir/paper/256952/fa

    IEEE: کپی

    حسن طاهرخانی، و مسعود جلالی جیرندهی، “یادداشت تحقیقاتی: بررسی تاثیر نوع چرخ و وزن محور بر ترک خوردگی روسازی های آسفالتی به روش المان محدود،” مهندسی عمران (فنی و مهندسی مدرس)، vol. 17، no. 1 ، pp. 127–135، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/256952/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button