مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,250
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

832
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی دینداری در دانش آموزان دوره متوسطه دوم بر اساس سبک های تفکر و صفات شخصیتی (بررسی موردی ناحیه 2 شهر ارومیه)

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 140

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, پیش بینی دینداری در میان دانش آموزان بر اساس سبک های تفکر و صفات شخصیتی آن هاست. روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی است و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان متوسطه دوم ناحیه 2 شهر ارومیه است که در سال تحصیلی 96 1395 تحصیل می کردند. از میان این دانش آموزان, 375 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده و با پرسشنامه های دینداری خدایاری فرد و همکاران (1388), فرم کوتاه سبک های تفکر استرنبرگ, واگنر و زانگ (2007) و فرم کوتاه پرسشنامه صفات شخصیت گلدبرگ (1999) مورد ارزیابی قرار گرفته اند. برای تحلیل فرضیه های پژوهش نیز از آزمون های آماری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد سبک های تفکر قانونی, قضایی, اجرایی, کلی نگر, جزیی نگر, سلسله مراتبی, سلطنتی, درونی و بیرونی با دینداری رابطه مثبت (P<0.01) و سبک های تفکر محافظه کار و هرج و مرج طلب با دینداری رابطه منفی و معناداری دارند (P<0.05). از انواع صفات پنج گانه شخصیتی نیز به جز روان رنجوری که رابطه منفی معناداری با دینداری دارد, سایر صفات رابطه مثبت معناداری با دینداری نشان داده اند (P<0.01). نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نیز نشان می دهد که انواع سبک های تفکر و صفات شخصیتی توان پیش بینی دینداری را در دانش آموزان متوسطه دوم دارند (P<0.01). بنابراین نتایج تحقیق شواهدی را مبنی بر ارتباط ویژگی های مطلوب روان شناختی با متغیر دینداری فراهم کرده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلیل زاده، حسین، و زارعی، حیدرعلی. (1397). پیش بینی دینداری در دانش آموزان دوره متوسطه دوم بر اساس سبک های تفکر و صفات شخصیتی (بررسی موردی ناحیه 2 شهر ارومیه). علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 6(10 )، 123-140. SID. https://sid.ir/paper/257870/fa

    Vancouver: کپی

    جلیل زاده حسین، زارعی حیدرعلی. پیش بینی دینداری در دانش آموزان دوره متوسطه دوم بر اساس سبک های تفکر و صفات شخصیتی (بررسی موردی ناحیه 2 شهر ارومیه). علوم تربیتی از دیدگاه اسلام[Internet]. 1397؛6(10 ):123-140. Available from: https://sid.ir/paper/257870/fa

    IEEE: کپی

    حسین جلیل زاده، و حیدرعلی زارعی، “پیش بینی دینداری در دانش آموزان دوره متوسطه دوم بر اساس سبک های تفکر و صفات شخصیتی (بررسی موردی ناحیه 2 شهر ارومیه)،” علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، vol. 6، no. 10 ، pp. 123–140، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/257870/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button