Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

760
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

563
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رفتار اطلاع جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی در تدوین پایان نامه

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 8

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه اینترنت و پایگاههای اطلاعاتی نقش مهمی را در رفتار اطلاع جویی افراد, خصوصا دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایفا می نمایند. کاربرانی که برای نوشتن پایان نامه خود از اینترنت و پایگاه های اطلاعاتی استفاده می نمایند, ممکن است همانند کاربرانی که اطلاعات را تنها در کتابخانه جست و جو می نمایند, رفتار نکنند و تفاوت های زیادی بین این دو دسته وجود داشته باشد. پژوهش حاضر به بررسی رفتار اطلاع جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی است که در حال نوشتن پایان نامه می باشند, می پردازد.روش: این پژوهش به صورت کمی و کیفی انجام شده است. داده های کمی با استفاده از پرسش نامه رفتار اطلاع جویی گردآوری و با استفاده از آمار تحلیلی (آزمون t و آزمون فریدمن) در معرض تحلیل قرار گرفت. و در تحلیل داده های کیفی نیز با روش تحلیل مضمون و مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفته است. جامعه آماری شامل 100 نفر (50 دانشجوی مرد و 50 دانشجوی زن) انتخاب شدند.یافته ها: نتایج در بررسی آزمون تی برای گروههای دختر و پسر نشان داد که تفاوت معناداری در هیچ کدام از ابعاد رفتار اطلاع جویی بین پسرها و دخترها وجود ندارد. نتایج آزمون فریدمن تفاوت در میانگین رتبه ها در ابعاد رفتار اطلاع جویی دانشجویان را نشان داد. با توجه به نتایج به دست آمده از این آزمون, به ترتیب: تایید دانش پیشین, قضاوت ربط, خلق اندیشه نوین, زمان و تلاش برای جستجوی اطلاعات دارای بیشترین امتیاز تا کمترین امتیاز می باشند. نتایج تحلیل کیفی نشان داد که: بیشترین مشکلات دانشجویان مضامینی همچون استفاده از جستجوی مشارکتی و رفتار مشارکتی, دشواری در یافتن اطلاعات مرتبط, محدودیت زبانی منابع, تعدد اهداف, محدودیت شکلی منابع, ناآشنایی با منابع تخصصی, فقدان مهارت های سواد اطلاعاتی و صرف زمان زیاد جهت جستجو و به بیانی دیگر استمرار در جستجو از مشکلات دانشجویان می باشد.نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان داد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی نه تنها مهارت های لازم را در استفاده از پایگاههای اطلاعاتی ندارند, بلکه با این پایگاه ها آشنایی کمی دارند, که این امر ناکارآمدی آنها در اطلاع جویی و ضعف سواد اطلاعاتی آنها را نشان می دهد. از این رو, موانع موجود در راه آشنایی و استفاده از پایگاه ها و مهارت آموزی برای جستجوی هدفمند ضرورت دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منصوریان، یزدان، و سنگری، محمود. (1394). بررسی رفتار اطلاع جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی در تدوین پایان نامه. تعامل انسان و اطلاعات، 2(2 )، 1-8. SID. https://sid.ir/paper/260381/fa

    Vancouver: کپی

    منصوریان یزدان، سنگری محمود. بررسی رفتار اطلاع جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی در تدوین پایان نامه. تعامل انسان و اطلاعات[Internet]. 1394؛2(2 ):1-8. Available from: https://sid.ir/paper/260381/fa

    IEEE: کپی

    یزدان منصوریان، و محمود سنگری، “بررسی رفتار اطلاع جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی در تدوین پایان نامه،” تعامل انسان و اطلاعات، vol. 2، no. 2 ، pp. 1–8، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/260381/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button