مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,276
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

836
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین تربیت زیست محیطی بر اساس فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 46

چکیده

 هدف از این تحقیق, تبیین تربیت زیست محیطی براساس مبانی فلسفه تربیت جمهوری اسلامی است. روش پژوهش کیفی از نوع استنتاجی فرانکنا است. براساس الگوی استنتاجی فرانکنا از قرار گرفتن اهداف و مبانی کنار هم اصولی استخراج شده است. جامعه تحلیلی این پژوهش فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران و کلیه منابع مرتبط با تربیت زیست محیطی است که به طور هدفمند براساس اهداف پژوهش نمونه گیری و به طور عمیق مورد مطالعه قرار گرفت. روش تحلیل داده ها دسته بندی, کدگذاری و تفسیر بوده که به طور مستمر همزمان با جمع آوری داده ها انجام شده است. یافته های حاصل نشان دهنده این است که براساس مبانی فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران اهداف تربیت زیست محیطی عبارت است از: درک حضور وجود خداوند, جهان طبیعت و انسان, آگاهی به غایتمندی و هدفداری عالم طبیعت, گرامیداشت تقدس طبیعت, درک نظم و توازن حاکم بر طبیعت, درک بعد متافیزیکی و فیزیکی انسان براساس ارتباط او با محیط زیست, فهم و پرورش رفتارخردورزانه با محیط زیست. مبانی تربیت زیست محیطی عبارت است از: طبیعت, تجلّی گاه واجب الوجود, غایتمندی و هدفداری عالم طبیعت, تقدس طبیعت, نظامندی طبیعت, انسان (آمیز ه ای از جسم و روح, عقل و حس), مدرک طبیعت, آزادی انسان, احساس تعلق داشتن انسان به مکان, ارزش ذاتی طبیعت مستقل از ذهن انسان, ابتنای طبیعت بر نظامی عادلانه, حس زیبایی شناختی زیست محیطی در انسان و نهایتاً اصول تربیت زیست محیطی عبارت است از: نگرش «از-اویی» به طبیعت, اعتقاد به غایت طبیعت, احترام به طبیعت به عنوان موجودی مقدس, حفظ موزون بودن طبیعت, هماهنگی جسم و روح در ارتباط با طبیعت, پیوند عین و ذهن در ارتباط با طبیعت, قانونمندی انسان در محیط زیست, کشف هویت زیست محیطی, رعایت حق بر محیط زیست سالم, عدالت زیست محیطی, دست یابی به نگرش زیست محیطی همه جانبه, زیبایی انگیزه حفاظت از محیط زیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایمانی نائنی، محسن، طلایی، ابراهیم، و سعدی پور، محبوبه. (1396). تبیین تربیت زیست محیطی بر اساس فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2(4 (پیاپی 5) )، 7-46. SID. https://sid.ir/paper/261802/fa

    Vancouver: کپی

    ایمانی نائنی محسن، طلایی ابراهیم، سعدی پور محبوبه. تبیین تربیت زیست محیطی بر اساس فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1396؛2(4 (پیاپی 5) ):7-46. Available from: https://sid.ir/paper/261802/fa

    IEEE: کپی

    محسن ایمانی نائنی، ابراهیم طلایی، و محبوبه سعدی پور، “تبیین تربیت زیست محیطی بر اساس فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران،” مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 2، no. 4 (پیاپی 5) ، pp. 7–46، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261802/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button