مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

727
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

641
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سبک زندگی در آموزه های تربیتی امام رضا(ع) و استخراج دلالت های آن در برنامه های درسی رسمی و عمومی

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 178

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی قلمروهای سبک زندگی در آموزه های تربیتی امام رضا(ع) و استخراج دلالت های آن در برنامه های درسی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیلی-استنباطی است. جامعه تحلیلی کلیه منابع دست اول از امام رضا(ع) است که به صورت حدیث در دسترس ما بوده است که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و مورد مطالعه عمیق قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها به طور مستمر همزمان با جمع آوری اطلاعات از طریق دسته بندی, کدگذاری و نهایتاً تفسیر انجام گرفت. یافته های حاصل حاکی از این است که سبک زندگی در آموزه های تربیتی امام رضا(ع) دارای چهار قلمرو است که عبارتند از: قلمرو الهی, فردی, اجتماعی و زیست محیطی. هر کدام از این قلمروها دارای عناصری است. عناصر قلمرو الهی عبارتند از: شناخت, ایمان, تقوا, اعتماد و توکل, تسلیم و رضا و بندگی. عناصر قلمرو فردی عبارتند از: شناخت خود, دانش طلبی, تربیت عقلانی, رشد ارزش های اخلاقی و کمال خواهی. عناصر قلمرو اجتماعی عبارتند از: دوستی, محبت, عدالت, همکاری و کرامت. عناصر قلمرو زیست محیطی عبارتند از: شناخت طبیعت, هدفمندی جهان هستی, استفاده مطلوب از طبیعت و مسئولیت پذیری. دلالت های سبک زندگی در برنامه های درسی رسمی و عمومی را می توان در قالب هدف غایی(قرب و رضوان الهی) و اهداف واسطه ای, محتوای تلفیقی(با محوریت آموزش خداشناسی, انسان شناسی اسلامی, جامعه پذیری دینی-اخلاقی و آماده سازی متربیان برای مواجه منطقی با طبیعت), روش های یاددهی – یادگیری(پرهیز از سطحی نگری, پرسشگری, گفتگو, الگوسازی, پژوهشگری, اکتشافی, ایفای نقش, مشاهده, گردش علمی, نمایش فیلم) و ارزشیابی (روش های فرایندی و کیفی مانند مشاهده, مصاحبه, گزارش دهی, پژوهش, خودارزیابی و شرح حال نویسی) مطرح نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فقیهی، علی نقی، نجفی، حسن، و دریساوی، سمیه. (1396). سبک زندگی در آموزه های تربیتی امام رضا(ع) و استخراج دلالت های آن در برنامه های درسی رسمی و عمومی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2(4 (پیاپی 5) )، 143-178. SID. https://sid.ir/paper/261806/fa

    Vancouver: کپی

    فقیهی علی نقی، نجفی حسن، دریساوی سمیه. سبک زندگی در آموزه های تربیتی امام رضا(ع) و استخراج دلالت های آن در برنامه های درسی رسمی و عمومی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1396؛2(4 (پیاپی 5) ):143-178. Available from: https://sid.ir/paper/261806/fa

    IEEE: کپی

    علی نقی فقیهی، حسن نجفی، و سمیه دریساوی، “سبک زندگی در آموزه های تربیتی امام رضا(ع) و استخراج دلالت های آن در برنامه های درسی رسمی و عمومی،” مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 2، no. 4 (پیاپی 5) ، pp. 143–178، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261806/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button