مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

903
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه الگوی نظری عدالت تربیتی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی براساس مبانی معرفت شناختی عدالت فارابی

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 34

چکیده

 هدف پژوهش, ارائه الگوی نظری عدالت تربیتی برای نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی بر مبنای دیدگاه معرفت شناختی عدالت فارابی است. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی و استنتاج(قیاس عملی) است. بدین معنا که براساس الگوی استنتاجی فرانکنا از قرار گرفتن اهداف و مبانی در کنار هم اصولی استخراج شده است که منجر به اتخاذ روش های تربیتی می گردد. جامعه تحلیل, مجموعه کتاب ها, شرح ها و مقالات پیرامون فلسفه فارابی بوده است که به طور هدفمند بر مبنای مقولات پژوهش نمونه گیری و به صورت عمیق مورد مطالعه قرار گرفته است و داده های حاصل به طور پیوسته همزمان با جمع آوری اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های حاصل حاکی از این است که براساس بنیان های معرفت شناختی فارابی, عدالت امری فطری, در راستای رسیدن به سعادت, برگرفته از حکمت, در تلازم با عقل و تابع منافع عمومی است. منابع معرفت شامل حس, عقل و شهود است. انواع معرفت مشتمل بر معرفت فطری, شهودی, عقلانی و. . . است. مناط صدق معرفت عدالت, اهلیت و شایستگی است. لذا با نظر به مبانی معرفت شناختی فوق, الگوی نظری عدالت تربیتی در قالب اهداف, اصول و روش های تربیتی قابل استخراج است. برخی از اهداف غایی و واسطی این الگو, رسیدن به جامعه عادله, سعادت مندی همگان, فضیلت محوری و سنجش افراد با عدالت و نه بالعکس است, برخی از اصول این الگو عبارتند از: توجه به استعدادها و شایستگی های فردی, تعادل قوا و دوری از افراط و تفریط, عقلانیت و آگاهی بخشی, محبت و دگردوستی و نداشتن نگاه سلیقه ای و شخصی به عدالت است. برخی از روش های این الگو عبارتند از: روش توزیع برابر امکانات و منابع, روش پرورش استعداد, روش بسترسازی عادلانه, روش محبت ورزی عادلانه و روش قانون گرایی در اجرای عدالت. همه اهداف, اصول و روش های استنتاج گردیده ناظر بر چالش هایی است که در نظام تربیت رسمی و عمومی وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ترکاشوند، سینا، کشاورز، سوسن، صالحی، اکبر، و میرزامحمدی، محمدحسن. (1397). ارائه الگوی نظری عدالت تربیتی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی براساس مبانی معرفت شناختی عدالت فارابی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 3(4 (پیاپی 9) )، 7-34. SID. https://sid.ir/paper/261812/fa

    Vancouver: کپی

    ترکاشوند سینا، کشاورز سوسن، صالحی اکبر، میرزامحمدی محمدحسن. ارائه الگوی نظری عدالت تربیتی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی براساس مبانی معرفت شناختی عدالت فارابی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1397؛3(4 (پیاپی 9) ):7-34. Available from: https://sid.ir/paper/261812/fa

    IEEE: کپی

    سینا ترکاشوند، سوسن کشاورز، اکبر صالحی، و محمدحسن میرزامحمدی، “ارائه الگوی نظری عدالت تربیتی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی براساس مبانی معرفت شناختی عدالت فارابی،” مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 3، no. 4 (پیاپی 9) ، pp. 7–34، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261812/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا