مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

994
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

601
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگوی دانش معلمان علوم تجربی متوسطه اول استان کردستان: بر اساس نظریه داده بنیاد

صفحات

 صفحه شروع 161 | صفحه پایان 188

چکیده

 هدف: هدف از این پژوهش ارائه الگویی برای دانش معلمان علوم متوسطه اول استان کردستان بود. روش: روش پژوهش حاضر نوع خاصی از سنت پژوهش کیفی به نام گراند تئوری بود. جامعه آماری در این پژوهش معلمان علوم تجربی متوسطه اول بودند و نمونه انتخاب شده در این پژوهش, 16 نفر (8 زن و 8 مرد) از معلمان علوم بودند که درزمینه دانش موردنیاز برای تدریس و آموزش علوم دارای تجارب زیسته ارزشمندی بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. داده های این پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته, عمیق و باز با معلمان علوم متوسطه اول جمع آوری شد. داده های حاصل از مصاحبه ها با استفاده از تکنیک کدگذاری اشتراوس و کوربین و سه مرحله کدگذاری باز, کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی و با روش تحلیل محتوای متن مصاحبه ها, موردبررسی قرار گرفت. نتایج: یافته ها نشان داد محور اصلی دانش معلمان علوم متوسطه اول تحت تاثیر عواملی ازجمله شرایط علی (مدیریتی, عوامل فردی معلمان, تدریس علوم و فرهنگ علمی)؛ راهبردهای کسب دانش معلمان علوم (برنامه ریزی سازمان, اجرای برنامه, برنامه ریزی شخصی و عمل به آن )؛ زمینه (شفاف سازی دانش معلمان علوم, عوامل اقتصادی معلمان, مدیریت مناسب و توانایی ومهارت معلمان) و شرایط مداخله گر (عوامل مدیریتی معلم, نگرش معلمان و خودسازی و هویت معلمان) قرار داشت که در نهایت منجر به بهبود پیامدهای (خود تنظیمی معلمان, افزایش شایستگی, ارتقای اخلاق حرفه ای و افزایش کارایی و اثربخشی آموزشی) معلمان شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آفتابی، پروین، علی اصغری، مجید، و قادری، مصطفی. (1398). طراحی الگوی دانش معلمان علوم تجربی متوسطه اول استان کردستان: بر اساس نظریه داده بنیاد. تدریس پژوهی، 7(2 )، 161-188. SID. https://sid.ir/paper/262627/fa

    Vancouver: کپی

    آفتابی پروین، علی اصغری مجید، قادری مصطفی. طراحی الگوی دانش معلمان علوم تجربی متوسطه اول استان کردستان: بر اساس نظریه داده بنیاد. تدریس پژوهی[Internet]. 1398؛7(2 ):161-188. Available from: https://sid.ir/paper/262627/fa

    IEEE: کپی

    پروین آفتابی، مجید علی اصغری، و مصطفی قادری، “طراحی الگوی دانش معلمان علوم تجربی متوسطه اول استان کردستان: بر اساس نظریه داده بنیاد،” تدریس پژوهی، vol. 7، no. 2 ، pp. 161–188، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262627/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button