مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,240
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

654
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر فرم کالبدی شهر بر شیوه سفر شهروندان (مورد: شهر ساری)

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 56

چکیده

 گسترش سریع شهرنشینی و جمعیت شهرنشین, نیاز به جابه جایی و تقاضا بـرای سفر را روز بـه روز افزایش داده و طولانی شدن زمان سفرها, منجر به افزایش سهم شیوه های سفر شخصـی (اتومبیل), افزایش ترافیک, آلودگی صوتی و هوای ناشی از سیستم حمل و نقل شده اسـت. اسـتفاده گسترده از اتومبیـل در شهرها, اغلب انعکاس افزایش نیاز به سفر و متوسط مسافت آن در نتیجـه رشد افقـی و گسترده شهرها و به هم خوردن نظم ساختار و فرم کالبدی فضایی شهر و پراکنش فضایی فعالیت هاست. از این رو, تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر مولفه های فرم شهری بر شیوه سفر شهروندان در شهر ساری و شناخت الگوهای غالب سفر انجام گردیده است. در این پژوهش, نوع تحقیق کاربردی- توسعه ای و روش آن پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش 6 محله از محلات شهر ساری است که 300 نفر از این افراد با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و شاخص های اختلاط کاربری, اتصال و تراکم در سه نوع فرم فشرده, نیمه فشرده و گسترده مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش پس از واکاوی شواهد اذعان دارد که متغیرهای موجود فرم شهری عاملی موثر در انتخاب شیوه سفر شهروندان در شهر ساری است. یافته های تحقیق نشان می دهد که شاخص «تراکم» در فرم فشرده بیشترین تاثیرگذاری را بر شیوه سفر به محل کار دارد .(EXP(B):5.533) همچنین, شاخص «اتصال» نیز در فرم نیمه فشرده و گسترده به ترتیب با مقادیر (EXP(B):5.324) و (EXP(B):5.130) ییشترین تاثیرگذاری را در استفاده از حمل و نقل عمومی برای رفتن به محل کار داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قدمی، مصطفی، بهرامی، یوسف، و دیلم صالحی، مهسا. (1396). تاثیر فرم کالبدی شهر بر شیوه سفر شهروندان (مورد: شهر ساری). برنامه ریزی و توسعه کالبدی، 2(2 (پیاپی 6) )، 45-56. SID. https://sid.ir/paper/264477/fa

    Vancouver: کپی

    قدمی مصطفی، بهرامی یوسف، دیلم صالحی مهسا. تاثیر فرم کالبدی شهر بر شیوه سفر شهروندان (مورد: شهر ساری). برنامه ریزی و توسعه کالبدی[Internet]. 1396؛2(2 (پیاپی 6) ):45-56. Available from: https://sid.ir/paper/264477/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی قدمی، یوسف بهرامی، و مهسا دیلم صالحی، “تاثیر فرم کالبدی شهر بر شیوه سفر شهروندان (مورد: شهر ساری)،” برنامه ریزی و توسعه کالبدی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 6) ، pp. 45–56، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/264477/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button