مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

666
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

572
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکرد ادبی-معنایی به قرائات خلاف رسم مصحف در متون قرن سوم مطالعه ی موردی قرائت ابن مسعود در معانی القرآن فراء

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 41

چکیده

 درباره ی ماهیت قرائات خلاف رسم مصحف, دیدگاه های متفاوتی وجود دارد؛ یکی از آنها دیدگاه ابوعبید قاسم بن سلام است؛ چنانکه او می گوید, مشایخ او قرائات خلاف رسم را برای بیان وجهِ قرائت موافق رسم, و تفسیر آن مورد استفاده قرار می داده اند. صبغه ی ادبی-معنایی ای که این دیدگاه به ماهیت قرائات داده, آن را قابل تأمل کرده است. به خصوص اینکه قرائات یک سده بعد, در زمان ابن مجاهد, وجهه ی حدیثی یافت. این تغییر رویکرد, موجب شکل گیری گفتمانی جدیدی شد که در نتیجه ی آن, ابهاماتی درباره ی ماهیت قرائات مخالف رسم مصحف ایجاد شد؛ تا آنجا که حدود دو قرن بعد, ابن حزم اندلسی این قرائات را ناشی از وهم قاریان شمرد و تفاوت مصحف ابن مسعود با مصحف رایج را انکار کرد. این مقاله به منظور اثبات دیدگاه ابوعبید, قرائت ابن مسعود را در معانی القرآن فراء, به عنوان یکی از استادان ابوعبید, مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که فراء قرائت ابن مسعود را به عنوان ابزاری ادبی-معنایی به کار برده است. استفاده از قرائت ابن مسعود در مقام ارائه ی دیگر وجوه ادبیِ ممکن برای بیان الفاظ آیه, حجت دانستن آن برای دیگر قرائات, ذکر آن به عنوان «معنیِ» الفاظِ آیه و نیز تأیید یا رد دیگر برداشت های تفسیری به واسطه ی آن, شاهدی بر این ادعاست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاه پسند، الهه. (1397). رویکرد ادبی-معنایی به قرائات خلاف رسم مصحف در متون قرن سوم مطالعه ی موردی قرائت ابن مسعود در معانی القرآن فراء. مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، 2(3 )، 21-41. SID. https://sid.ir/paper/264826/fa

    Vancouver: کپی

    شاه پسند الهه. رویکرد ادبی-معنایی به قرائات خلاف رسم مصحف در متون قرن سوم مطالعه ی موردی قرائت ابن مسعود در معانی القرآن فراء. مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی[Internet]. 1397؛2(3 ):21-41. Available from: https://sid.ir/paper/264826/fa

    IEEE: کپی

    الهه شاه پسند، “رویکرد ادبی-معنایی به قرائات خلاف رسم مصحف در متون قرن سوم مطالعه ی موردی قرائت ابن مسعود در معانی القرآن فراء،” مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، vol. 2، no. 3 ، pp. 21–41، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/264826/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button