مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

896
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

662
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سید محمد گیسودراز و نقد نظریه وحدت وجود ابن عربی

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 67

چکیده

 نظریه وحدت وجود یکی از بنیادی ترین مسائلی است که در حوزه تصوف و عرفان اسلامی مطرح شده است. از دیدگاه عارفان, وجود حقیقی مخصوص ذات حق بوده و ممکنات تجلی آن وجود حقیقی هستند. با ظهور ابن عربی, در سده هفتم این نظریه از تبیین های دقیق تری برخوردار شد, و بن مایه اصلی نظام عرفانی وی را تشکیل داد. سید محمد گیسودراز, از عرفای مهم سده نهم در شبه قاره هند, با این نظریه مخالفت کرده است. در این مقاله, پس از اشاره به احوال و آثار گیسودراز و وضعیت زمانه وی, انتقاداتش درباره نظریه وحدت وجود را بررسی کرده ایم. در نهایت بر آنیم که گیسودراز به واسطه فضای تنزیهی غالب بر افکارش, اعتقادش به لزوم تفکیک بین اعتقادات دین اسلام و آیین هندو, راه نیافتن به عمق کلام ابن عربی درباره وجود مطلق مقسمی, و خلط میان اعتبارات وجود, گفتار وی در موضوع وحدت وجود را نقد کرده و به پیروی از علاءالدوله سمنانی, قائل به وحدت شهود شده است. نظریه وحدت وجود یکی از بنیادی ترین مسائلی است که در حوزه تصوف و عرفان اسلامی مطرح شده است. از دیدگاه عارفان, وجود حقیقی مخصوص ذات حق بوده و ممکنات تجلی آن وجود حقیقی هستند. با ظهور ابن عربی, در سده هفتم این نظریه از تبیین های دقیق تری برخوردار شد, و بن مایه اصلی نظام عرفانی وی را تشکیل داد. سید محمد گیسودراز, از عرفای مهم سده نهم در شبه قاره هند, با این نظریه مخالفت کرده است. در این مقاله, پس از اشاره به احوال و آثار گیسودراز و وضعیت زمانه وی, انتقاداتش درباره نظریه وحدت وجود را بررسی کرده ایم. در نهایت بر آنیم که گیسودراز به واسطه فضای تنزیهی غالب بر افکارش, اعتقادش به لزوم تفکیک بین اعتقادات دین اسلام و آیین هندو, راه نیافتن به عمق کلام ابن عربی درباره وجود مطلق مقسمی, و خلط میان اعتبارات وجود, گفتار وی در موضوع وحدت وجود را نقد کرده و به پیروی از علاءالدوله سمنانی, قائل به وحدت شهود شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کربلایی، مرتضی، و ناجی، حامد. (1395). سید محمد گیسودراز و نقد نظریه وحدت وجود ابن عربی. پژوهش نامه مذاهب اسلامی، 3(5 )، 49-67. SID. https://sid.ir/paper/266404/fa

    Vancouver: کپی

    کربلایی مرتضی، ناجی حامد. سید محمد گیسودراز و نقد نظریه وحدت وجود ابن عربی. پژوهش نامه مذاهب اسلامی[Internet]. 1395؛3(5 ):49-67. Available from: https://sid.ir/paper/266404/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی کربلایی، و حامد ناجی، “سید محمد گیسودراز و نقد نظریه وحدت وجود ابن عربی،” پژوهش نامه مذاهب اسلامی، vol. 3، no. 5 ، pp. 49–67، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/266404/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button