مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,440
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,181
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سیستم های مغزی- رفتاری و عواطف با اضطراب اجتماعی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 80

چکیده

 این پژوهش جهت بررسی روابط همبستگی بین میزان حساسیت سه سیستم مغزی- رفتاری با شدت اضطراب اجتماعی انجام شده است. همچنین بررسی رابطه میزان عاطفه مثبت و منفی به عنوان واسطه, و اینکه در پیش بینی شدت اضطراب اجتماعی چقدر نقش دارند. روش: طرح این پژوهش, توصیفی و از نوع همبستگی است و از مسیریابی نیز برای بررسی روابط همبستگی بین متغیرها استفاده گردید. تعداد 409 نفر دانشجو, از دانشکده های دانشگاه فردوسی مشهد با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سه پرسشنامه اضطراب اجتماعی (کانور و همکاران, 2000), مقیاس عاطفه مثبت و منفی پاناس (واتسون و همکاران, 1988) و مقیاس سیستم های مغزی رفتاری (کارور و وایت, 1994) را به صورت خودگزارشی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از مدل ساختاری و با نرم افزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که سیستم بازداری رفتاری به صورت مستقیم با اضطراب اجتماعی رابطه معنادار دارد, همچنین به صورت غیرمستقیم از طریق عاطفه منفی با اضطراب اجتماعی رابطه دارد. این سیستم با عاطفه مثبت, رابطه منفی و معنی دار دارد. سیستم روی آوری رفتاری نیز به طور غیرمستقیم و از طریق عاطفه مثبت می تواند بر اضطراب اجتماعی اثرگذار باشد. همچنین سیستم جنگ/گریز/بهت از طریق عاطفه منفی با اضطراب اجتماعی رابطه دارد. عاطفه مثبت و عاطفه منفی نیز هر دو با اضطراب اجتماعی رابطه معنی دار دارند.نتیجه گیری: بر اساس یافته ها, سیستم های مغزی رفتاری با اضطراب اجتماعی رابطه دارند. از طرف دیگر تغییرات سطح عاطفه مثبت و منفی, می توانند در پیش بینی اضطراب اجتماعی موثر باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مکوندحسینی، شاهرخ، نجفی، محمود، و خالقی، رضا. (1396). رابطه سیستم های مغزی- رفتاری و عواطف با اضطراب اجتماعی در دانشجویان. عصب روانشناسی، 3(3 (پیاپی 10) )، 63-80. SID. https://sid.ir/paper/266883/fa

    Vancouver: کپی

    مکوندحسینی شاهرخ، نجفی محمود، خالقی رضا. رابطه سیستم های مغزی- رفتاری و عواطف با اضطراب اجتماعی در دانشجویان. عصب روانشناسی[Internet]. 1396؛3(3 (پیاپی 10) ):63-80. Available from: https://sid.ir/paper/266883/fa

    IEEE: کپی

    شاهرخ مکوندحسینی، محمود نجفی، و رضا خالقی، “رابطه سیستم های مغزی- رفتاری و عواطف با اضطراب اجتماعی در دانشجویان،” عصب روانشناسی، vol. 3، no. 3 (پیاپی 10) ، pp. 63–80، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/266883/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button