مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

968
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

806
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی ریسک محیط زیستی احداث اسکله بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی با استفاده از تلفیق روش های AHP، TOPSIS

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 44

چکیده

 ارزﯾ ﺎ ﺑ ﯽ رﯾ ﺴ ﮏ زﯾ ﺴ ﺖ ﻣ ﺤ ﯿ ﻄ ﯽ ﮔ ﺎ ﻣ ﯽ ﻓ ﺮ اﺗ ﺮ از ارزﯾ ﺎ ﺑ ﯽ ﺑ ﻮ ده و در آن ﻋ ﻼ وه ﺑ ﺮ ﺑ ﺮ رﺳ ﯽ و ﺗ ﺤ ﻠ ﯿ ﻞ ﺟ ﻨ ﺒ ﻪ ﻫ ﺎ ی ﻣ ﺨ ﺘ ﻠ ﻒ رﯾ ﺴ ﮏ , ﺿ ﻤ ﻦ ﺷ ﻨ ﺎ ﺧ ﺖ ﮐ ﺎ ﻣ ﻞ از ﻣ ﺤ ﯿ ﻂ زﯾ ﺴ ﺖ ﻣ ﻨ ﻄ ﻘ ﮥ ﺗ ﺤ ﺖ اﺛ ﺮ , ﻣ ﯿ ﺰ ان ﺣ ﺴ ﺎ ﺳ ﯿ ﺖ ﻣ ﺤ ﯿ ﻂ زﯾ ﺴ ﺖ ﻣ ﺘ ﺄ ﺛ ﺮ و ﻫ ﻤ ﭽ ﻨ ﯿ ﻦ ارزشﻫ ﺎ ی ﺧ ﺎ ص زﯾ ﺴ ﺖ ﻣ ﺤ ﯿ ﻄ ﯽ ﻣ ﻨ ﻄ ﻘ ﻪ ﻧ ﯿ ﺰ در ﺗ ﺠ ﺰ ﯾ ﻪ و ﺗ ﺤ ﻠ ﯿ ﻞ و ارزﯾ ﺎ ﺑ ﯽ رﯾ ﺴ ﮏ ﻣ ﻨ ﻄ ﻘ ﻪ در ﻧ ﻈ ﺮ ﮔ ﺮ ﻓ ﺘ ﻪ ﻣ ﯽ ﺷ ﻮ د. جهت انجام این مطالعه ابتدا با استفاده از بازدید میدانی فعالیت هایی که منجر به بروز ریسک در عملیات ساخت اسکله بندر کاسپین شده, شناسایی و بهمنظور استخراج ریسک های حایز اهمیت از پرسشنامه متخصصان (دلفی) استفاده گردید. درنهایت از بین ریسک های شناسایی شده 10 ریسک محیط زیستی جهت الویت بندی انتخاب گردید. پس از شناسایی ریسک ها شاخصهای احتمال وقوع, شدت ریسک و حساسیت محیط پذیرنده به عنوان معیارهای الویت بندی ریسک انتخاب گردید. جهت تعیین احتمال وقوع ریسک از روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی و نرم افزار 2000 ECPRO, جهت تعیین نمرات شدت ریسک از راهنماهای روش تحلیل مقدماتی خطرات و جهت تعیین مقادیر مربوط به حساسیت از متون رفرنس استفاده گردید. پس از تعیین شاخصها از نرم افزار تاپسیس جهت الویتبندی ریسک ها استفاده گردید. نتایج الویتبندی ریسکهای مورد مطالعه نشان داد بیشترین میزان ریسک مربوط به افزایش کدورت, تغییر شکل بستر وآلودگی آب به ترتیب با اوزان 938/0, 898/0 و 662/0 ناشی از مهمترین فعالیت های آمادهسازی اسکله شامل عملیات لایروبی و حفاری بستر دریا میباشد که میتواند اختلاط و آشفتگی بستر, معلق شدن رسوبات و در پی آن کاهش نور و مرگ و میر موجودات در کوتاه مدت و تغییر باتیمتری بستر دریا, فرسایش ساحل, نفوذ شوری و تغییر ذخایر شیلاتی در دراز مدت را ایجاد کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مقدمی، شمیم، عابدین زاده، نیلوفر، و حقیقی خمامی، مریم. (1396). ارزیابی ریسک محیط زیستی احداث اسکله بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی با استفاده از تلفیق روش های AHP, TOPSIS. پژوهش و فناوری محیط زیست، 2(2 )، 35-44. SID. https://sid.ir/paper/267634/fa

    Vancouver: کپی

    مقدمی شمیم، عابدین زاده نیلوفر، حقیقی خمامی مریم. ارزیابی ریسک محیط زیستی احداث اسکله بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی با استفاده از تلفیق روش های AHP, TOPSIS. پژوهش و فناوری محیط زیست[Internet]. 1396؛2(2 ):35-44. Available from: https://sid.ir/paper/267634/fa

    IEEE: کپی

    شمیم مقدمی، نیلوفر عابدین زاده، و مریم حقیقی خمامی، “ارزیابی ریسک محیط زیستی احداث اسکله بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی با استفاده از تلفیق روش های AHP, TOPSIS،” پژوهش و فناوری محیط زیست، vol. 2، no. 2 ، pp. 35–44، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/267634/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button