Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

383
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

441
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عدم تقارن درک و تولید زبانی در کودک: مرور و نقدی بر تبیین رویکرد بهینگی دوسویه

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 95

چکیده

 چگونگی تولید صحیح صورت های زبانی در کودکانی که هنوز قادر به درک صحیح آنها نیستند, در سال های اخیر کانون توجه بسیاری از زبانشناسان و به ویژه روانشناسان زبان بوده و به عنوان پرسش اصلی در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش با رویکردی توصیفی تحلیلی, تلاشی است جهت شناساندن شیوه ای تبیینی پیرامون مسأله ی عدم تقارن میان درک و تولید گفتار. از میان تبیین های متأخر, «نظریه ی بهینگی دوسویه», از توانی بالقوه در تبیین عدم تقارن ها برخوردار است که از دیگر تبیین ها معتبرتر می نماید. باوجوداین, فرض عمدة پژوهش حاضر این است که این نظریة تقریباً قوی با چالش های عمده ای روبروست که اعتبار آن را زیر سؤال می برد. برای اثبات این ادعا, دربارة چنین مسائلی بحث شده است: نبود یک مفهوم یا سامانه واحد از بهینگی دوسویه, سردرگمی پیرامون فرایند انسداد, عدم توافق در مورد نحوة مرتبه بندی و نوع و تعداد محدودیت ها در حیطه یک موضوع خاص برای تبیین عدم تقارن مزبور, شفاف نبودن رویکرد اتخاذی در مورد پردازش درک («از بالا به پایین» یا از «پایین به بالا» بودن). نتایج پژوهش حاکی از این است که نظریه ی بهینگی دوسویه به دلیل مسائل مذکور, همانند دیگر رویکردهای موجود در این حوزه, قادر نیست به لحاظ نظری و روش شناختی, مسأله ای مهم چون عدم تقارن میان درک و تولید گفتار را تبیین نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بازوبندی، حسین، و میردهقان، مهین ناز. (1397). عدم تقارن درک و تولید زبانی در کودک: مرور و نقدی بر تبیین رویکرد بهینگی دوسویه. علم زبان، 5(8 )، 63-95. SID. https://sid.ir/paper/268720/fa

    Vancouver: کپی

    بازوبندی حسین، میردهقان مهین ناز. عدم تقارن درک و تولید زبانی در کودک: مرور و نقدی بر تبیین رویکرد بهینگی دوسویه. علم زبان[Internet]. 1397؛5(8 ):63-95. Available from: https://sid.ir/paper/268720/fa

    IEEE: کپی

    حسین بازوبندی، و مهین ناز میردهقان، “عدم تقارن درک و تولید زبانی در کودک: مرور و نقدی بر تبیین رویکرد بهینگی دوسویه،” علم زبان، vol. 5، no. 8 ، pp. 63–95، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/268720/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا