مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

435
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

463
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی استاندارد نوع و تعداد ابزارهای انسجام ربطی در متون کودکان 10 تا 12 ساله

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 187

چکیده

 هدف از انجام پژوهش حاضر, شناسایی استاندارد نوع و تعداد ابزارهای انسجام ربطی در متون کودکان 10 تا 12 ساله است. متون مورد مطالعه ی پژوهش حاضر شامل 400 متن نوشتاری کودکان 10 تا 12 ساله ی شهر تهران, 60 داستان از نویسندگان کودک و نوجوان گروه سنی «ج» و 60 متن از کتاب های درسی پایه ی چهارم تا ششم است. بر اساس نتایج به دست­ آمده چهار ابزار ربطی افزایشی, تقابلی, علّی و زمانی در متون تولیدی کودکان 10 تا 12 ساله (متون نوشتاری کودکان) و متون ادراکی آنها (داستان های نویسندگان گروه سنی ج, متن کتاب های درسی پایه چهارم تا ششم) ظاهر شده اند. همچنین, مقایسه میزان کاربرد ابزارهای ربطی در متون تولیدی و ادراکی کودکان نشان داد که استاندارد تعداد ابزارهای انسجام ربطی در متون کودکان 10 تا 12 ساله به ترتیب بسامد, نوعی توالی رشدی را نشان می دهد که در آن ابتدا حروف ربط افزایشی ظاهر می شوند و سپس, ابزارهای انسجام زمانی به کار گرفته می شوند. در ادامه روابط علت و معلول دیده می شوند و در آخر ابزارهای انسجام تقابلی شکل می گیرند. این روند رشدی نشان دهنده ی توالی انباشتی رشد معناشناختی است. پس, می توان دریافت که به ترتیب درک مفهوم هم پایه ساز, توالی رخدادها, رابطه ی علت و معلول و در آخر تقابل و تضاد, برای دانش آموزان اتفاق افتاده است. این یافته همسو با پژوهش بلوم و همکاران (1980), کمری (1395), شاپیرو و هادسن (1991) و گانا و ندیمان (2015) است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی دینانی، مرضیه، و نجفی پازوکی، معصومه. (1397). شناسایی استاندارد نوع و تعداد ابزارهای انسجام ربطی در متون کودکان 10 تا 12 ساله. علم زبان، 5(8 )، 157-187. SID. https://sid.ir/paper/268725/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی دینانی مرضیه، نجفی پازوکی معصومه. شناسایی استاندارد نوع و تعداد ابزارهای انسجام ربطی در متون کودکان 10 تا 12 ساله. علم زبان[Internet]. 1397؛5(8 ):157-187. Available from: https://sid.ir/paper/268725/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه رضایی دینانی، و معصومه نجفی پازوکی، “شناسایی استاندارد نوع و تعداد ابزارهای انسجام ربطی در متون کودکان 10 تا 12 ساله،” علم زبان، vol. 5، no. 8 ، pp. 157–187، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/268725/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button