مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

417
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

650
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل شعرعارف قزوینی از دیدگاه نظریة زیبایی شناسی انتقادی

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 145

چکیده

مکتب فرانکفورت یکی از جنبش های بسیار تأثیرگذار دهة سی و چهل در قرن بیستم است. از دستاوردهای مهم مکتب فرانکفورت, نظریة زیبایی شناسی انتقادی است؛ دیدگاه این نظریه به هنر و بعد زیباشناختی آن, دیدگاهی انتقادی است. این نظریه در مخالفت با پوزیتیویسم که عمدتا در خدمت توصیف و تایید وضع موجود است, در پی به وجودآوردن وضع آرمانی و مطلوب تلاش می کند. انتقاد از وضع موجود, خودمختاری اثر هنری, منش ایدئولوژیک اثر هنری, اصل انقلابی بودن و حقیقت محتوایی اثر هنری از جمله اصولی هستند که هدفشان رهایی بشر از وضع نابه سامان موجود و رسیدن او به سعادت و وضع مطلوب است. در این جستار سعی شده است با استفاده از روش تحلیل محتوا و جمع آوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه ای به این پرسش ها پاسخ داده شود که عارف در شعر و هنر خود همسو با اندیشوران نظریة زیبایی شناسی تا چه اندازه رویکردی انتقادی داشته است؟ همچنین نشان دهد که رویکرد هنری عارف بر اساس دیدگاه مکتب فرانکفورت و نظریة زیبایی شناسی انتقادی, بیشتر جنبه "ایجابی" دارد یا جنبة سلبی و نفی گرایانه؟ نتیجة این پژوهش نمایان می سازد که؛ هنر عارف متضمن ابعاد انتقادی و اعتراضی است و به معیارهای هنر اصیل از دیدگاه زیبایی شناسی انتقادی, بسیار نزدیک می شود. او برای رسیدن به وضعیت آرمانی با نگرشی "سلبی" و نفی گرایانه وضع موجود جامعه خود را به بوته نقد و داوری می کشد. و این گونه به هنر خود "جنبة هشیاربخشی" و "خود مختاری"» می بخشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طاهانسب، علی. (1398). تحلیل شعرعارف قزوینی از دیدگاه نظریة زیبایی شناسی انتقادی. پژوهش های بین رشته ای ادبی (ادبیات و پژوهش های میان رشته ای)، 1(2 )، 125-145. SID. https://sid.ir/paper/269174/fa

    Vancouver: کپی

    طاهانسب علی. تحلیل شعرعارف قزوینی از دیدگاه نظریة زیبایی شناسی انتقادی. پژوهش های بین رشته ای ادبی (ادبیات و پژوهش های میان رشته ای)[Internet]. 1398؛1(2 ):125-145. Available from: https://sid.ir/paper/269174/fa

    IEEE: کپی

    علی طاهانسب، “تحلیل شعرعارف قزوینی از دیدگاه نظریة زیبایی شناسی انتقادی،” پژوهش های بین رشته ای ادبی (ادبیات و پژوهش های میان رشته ای)، vol. 1، no. 2 ، pp. 125–145، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269174/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button