مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,785
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

833
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

استفاده از اصول محیط زیستی در مسیریابی راه آهن با استفاده از GIS مطالعه موردی: راه آهن رشت - انزلی

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 72

چکیده

 در پروژه های راهسازی به منظور کاهش آسیب رسانی به منابع محیط زیستی و نیل به اهداف توسعه پایدار, ناگزیر باید مشخصه های محیط زیستی در فرایند مسیریابی دخالت داده شوند. برای رسیدن به این هدف از مسیریابی به شیوه خودکار, با سامانه های اطلاعات جغرافیایی (GIS) استفاده ومسیر راه آهن رشت به انزلی به عنوان نمونه موردی انتخاب شد. در همین رابطه ابتدا مشخصه های تاثیر گذار بر مسیریابی راه آهن شناسایی شدند. این مشخصه ها شامل شیب, خصوصیات زمین شناسی, خصوصیات خاک, پوشش اراضی, رودخانه ها, راهها و میراث فرهنگی هستند. داده های مشخصه های یاد شده جمع آوری, یا تهیه شدند. نقشه های شیب, رودخانه ها و راهها از نقشه های توپوگرافی رقومی مقیاس 1:25000 استخراج شدند و نقشه پوشش اراضی با استفاده از تصاویر ماهواره لندست 7 مربوط به سال 2000 میلادی تهیه شد. به این منظور ابتدا تصاویر مورد تصحیح هندسی قرار گرفته وزمین مرجع شدند. بر اساس تصاویر رنگی ترکیبی, طبقه بندی به روش تلفیقی صورت گرفت و نقشه پوشش اراضی تهیه شد. همچنین نقشه های معتبر و موجود زمین شناسی, خاک و میراث فرهنگی با استفاده از میز رقومی گر, رقومی و مورد استفاده قرار گرفتند. در مرحله بعد با استفاده از روش مقایسه دو به دو بر مبنای نظرات متخصصان محیط زیست و راهسازی, لایه های موجود وزن دهی شده و سپس روی هم گذاری شدند. در نهایت بر اساس الگوریتم مسیریابی در نرم افزارIdrisi مسیرهایی به صورت خودکار طراحی شدند. با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) مسیر بهینه از بین این مسیرها و مسیرهای تهیه شده به روش دستی (توسط دیگر گروههای کاری تهیه شده اند) انتخاب شد. نتایج نشان می دهد که مسیرهای طراحی شده به شیوه خودکار از لحاظ محیط زیستی به مراتب از مسیرهای طراحی شده با روش دستی بهتر می باشند. در نتیجه پیشنهاد می شود در پروژه های جدید راهسازی از فناوری نو GIS و نظرات متخصصان محیط زیست به منظور کاستن از خسارات محیط زیستی وبالا بردن دقت و سرعت بهره گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ستوده، احد، درویش صفت، علی اصغر، و مخدوم فرخنده، مجید. (1386). استفاده از اصول محیط زیستی در مسیریابی راه آهن با استفاده از GIS مطالعه موردی: راه آهن رشت - انزلی. محیط شناسی، 33(44)، 65-72. SID. https://sid.ir/paper/3048/fa

    Vancouver: کپی

    ستوده احد، درویش صفت علی اصغر، مخدوم فرخنده مجید. استفاده از اصول محیط زیستی در مسیریابی راه آهن با استفاده از GIS مطالعه موردی: راه آهن رشت - انزلی. محیط شناسی[Internet]. 1386؛33(44):65-72. Available from: https://sid.ir/paper/3048/fa

    IEEE: کپی

    احد ستوده، علی اصغر درویش صفت، و مجید مخدوم فرخنده، “استفاده از اصول محیط زیستی در مسیریابی راه آهن با استفاده از GIS مطالعه موردی: راه آهن رشت - انزلی،” محیط شناسی، vol. 33، no. 44، pp. 65–72، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/3048/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button