مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

592
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

671
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه نقش مداخله گرایانه سرمایه اجتماعی و سرمایه روان شناختی در تاثیرگذاری فرآیند جامعه پذیری بر دین داری، مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه تبریز

صفحات

 صفحه شروع 122 | صفحه پایان 187

چکیده

دین داری پدیده ای است که از همان ابتدای پیدایش انسان ها در روند تحول جوامع تاثیرگذار بوده است و به موضوعی اساسی و مهم در روند زندگی افراد تبدیل شده است. امروزه نیز دین داری به عنوان عاملی مؤثر در جنبه های مختلف زندگی شناخته شده است لذا مقاله حاضر در نظر دارد آن را با توجه به فرآیند جامعه پذیری افراد و همچنین بررسی نقش عوامل اجتماعی و روان شناختی در این ارتباط به بررسی میزان دین داری بپردازد. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در تمامی مقاطع در سال تحصیلی 93-92 تشکیل می دهد که از بین آن ها, 402 نفر با استفاده از نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب, و داده ها جمع آوری شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون آنالیز واریانس و آزمون تی و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بین سرمایه اجتماعی, سرمایه روان شناختی و جامعه پذیری با دین داری دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد, یعنی با افزایش هر یک از متغیرهای سرمایه اجتماعی, سرمایه روان شناختی و جامعه پذیری می توان به افزایش میزان دین داری دانشجویان کمک نمود. علاوه بر این, نتایج بیانگر وجود ارتباط مثبت و معنی داری بین ابعاد دین داری (تجربی, مناسکی و پیامدی) و ابعاد متغیرهای سرمایه اجتماعی و روان شناختی بود. نتایج تحقیق همچنین میانگین نمره دانشجویان را برای دین داری, متوسط رو به بالا ارزیابی نمود. بعد تجربی بیشترین میانگین را در بین ابعاد دین داری به خود اختصاص داده است. همچنین بر اساس نتایج تحقیق, دین داری بیشتر از همه از متغیر سرمایه اجتماعی متاثر است. بعد از آن نیز متغیرهای جامعه پذیری و سرمایه روان شناختی به ترتیب بیشترین نقش را در تبیین متغیر وابسته دارند. نتیجه تحلیل مسیر صورت گرفته نیز نشان داد که متغیر جامعه پذیری به صورت مستقیم 0.18 درصد بر متغیر وابسته و از طریق سازه های سرمایه اجتماعی و سرمایه روان شناختی 0.14 درصد و در کل نیز حدود 0.32 درصد بر میزان دین داری تاثیر گذاشته است. این نتایج همچنین بیانگر تاثیر مستقیم 0.40 درصدی متغیر سرمایه اجتماعی و 0.09 درصدی متغیر سرمایه روان شناختی بر میزان دین داری بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباس زاده، محمد، و میرزایی، مجتبی. (1394). مطالعه نقش مداخله گرایانه سرمایه اجتماعی و سرمایه روان شناختی در تاثیرگذاری فرآیند جامعه پذیری بر دین داری, مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه تبریز. دین و ارتباطات، 22(1 (پیاپی 47))، 122-187. SID. https://sid.ir/paper/356729/fa

    Vancouver: کپی

    عباس زاده محمد، میرزایی مجتبی. مطالعه نقش مداخله گرایانه سرمایه اجتماعی و سرمایه روان شناختی در تاثیرگذاری فرآیند جامعه پذیری بر دین داری, مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه تبریز. دین و ارتباطات[Internet]. 1394؛22(1 (پیاپی 47)):122-187. Available from: https://sid.ir/paper/356729/fa

    IEEE: کپی

    محمد عباس زاده، و مجتبی میرزایی، “مطالعه نقش مداخله گرایانه سرمایه اجتماعی و سرمایه روان شناختی در تاثیرگذاری فرآیند جامعه پذیری بر دین داری, مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه تبریز،” دین و ارتباطات، vol. 22، no. 1 (پیاپی 47)، pp. 122–187، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356729/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button