مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,253
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

813
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین نیازهای اساسی روان شناختی و اضطراب آمار دانشجویان رشته روان شناسی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 22

چکیده

 درس آمار در میان دانشجویان رشته روان شناسی جزء اضطراب آورترین درس های دانشگاهی محسوب می شود. این اضطراب اثرات منفی بر عملکرد دانشجویان در درس آمار می گذارد. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین نیاز های اساسی روان شناختی و اضطراب آمار بود. بدین منظور یک نمونه 350 نفری از دانشجویان رشته روان شناسی دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره), دانشگاه پیام نور و دانشگاه تربیت معلم استان قزوین به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسش نامه اضطراب آمار مورگان و مقیاس ارضای نیازهای اساسی روان شناختی جوهانسون و فینی بود. روایی پرسش نامه ها با استفاده از روش تحلیل عامل و پایایی آن ها به روش آلفای کرونباخ احراز گردید. یافته های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل هم بستگی بنیادی نشان داد, ابعاد نیاز های اساسی روان شناختی رابطه معناداری با میزان اضطراب آمار و عملکرد آمار دارند. هم چنین نتایج تحلیل کانونی یک مجموعه معنادار بین نیاز های اساسی روان شناختی و اضطراب آمار را نشان داد. درمجموعه اول ابعاد نیاز به خودمختاری, شایستگی و پیوندجویی, رابطه منفی و معناداری با اضطراب آمار و رابطه مثبت و معناداری با عملکرد در آمار داشتند. درمجموع, با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت, آن دسته از دانشجویان روان شناسی که احساس شایستگی, پیوندجویی و خودمختاری بیش تری دارند, میزان اضطراب آمار کمتر و عملکرد بهتری تجربه می کنند.در پایان نتایج به تفصیل مورد تبیین قرار گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گلستانه، سیدموسی، و پیرمردوند چگینی، ثریا. (1396). بررسی رابطه بین نیازهای اساسی روان شناختی و اضطراب آمار دانشجویان رشته روان شناسی. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 9(1 (پیاپی 2-72) )، 1-22. SID. https://sid.ir/paper/358632/fa

    Vancouver: کپی

    گلستانه سیدموسی، پیرمردوند چگینی ثریا. بررسی رابطه بین نیازهای اساسی روان شناختی و اضطراب آمار دانشجویان رشته روان شناسی. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)[Internet]. 1396؛9(1 (پیاپی 2-72) ):1-22. Available from: https://sid.ir/paper/358632/fa

    IEEE: کپی

    سیدموسی گلستانه، و ثریا پیرمردوند چگینی، “بررسی رابطه بین نیازهای اساسی روان شناختی و اضطراب آمار دانشجویان رشته روان شناسی،” مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، vol. 9، no. 1 (پیاپی 2-72) ، pp. 1–22، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/358632/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button