Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,489
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

751
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

درآمدی به معرفت شناسی جدید عرفان

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 124

چکیده

 نوشتار حاضر, در سه بخش با عناو ین عرفان و علم, عرفان و منطق و عرفان و د ین, به بررسی نظریه های معرفت شناختی جد ید در باره عرفان می پردازد . در بخش عرفان و علم سخن بر سر این اصل است که معرفت شناسی جدید عرفان, به تبع معرفت شناسی جدید دین, در دامن معرفت شناسی جدید علم پرورش مییابد. در ا ین بخش, چند ین نظریه با دسته بند ی محتوا یی مورد مطالعه قرار گرفته است؛ نظریه هایی که از مفهوم عینیت, به عنوان قاعده بحث, تلقّی تحد یدی ارائه میکند یا تلقّی توسعی قر یب و یا تلقّی تو سعی بعید. بخش عرفان و منطق نیز, به مطالعه چند ین نظر یه د یگر در باره نسبت میان ا ین دو پد یده میپردازد تا از این رهگذر, جنبه های عقلانی و غیر عقلانی تجربه عرفانی را بررسی نماید . این بخش با طرح سه دسته نظر یه غیرمنطقی, منطقی و فرامنطقی بودن این نوع تجربه پایان می پذیرد. در بخش رابطه دین و عرفان نیز دو تلقی از د ین؛ یعنی سنت د ینی و تجربه دینی مبنا ی دو نظر یه در رد و قبول نسبت میان آن دو قرار میگیرد تا در کنار نظریه سوم؛ یعنی فرا دینی بودن تجربه عرفانی , نمایانگر تشتت آرا صاحب نظران در این زمینه باشد . به طور کلی, می توان گفت درباره نسبت عرفان با علم, منطق و دین سه دسته نظریه قابل شناسایی است: نظریه های نفیی که معتقد به غیر علمی, غیر منطقی و غیردینی بودن تجربه عرفانی هستند . نظریه های اثباتی که به علمی, منطقی و دینی بودن ا ین نوع تجربه باور دارند و نظر یه های تبا ینی که آن را فراعلمی, فرامنطقی و فرا دینی میدانند. بیگمان, از ا ین میان, نظریه های دسته سوم که معرفت شناسی جد ید عرفان در واپسین گامهای پیشرفت بدآنها دست یازیده است, با تجربه عرفانی, همسویی بیشتری دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فولادی، علیرضا. (1383). درآمدی به معرفت شناسی جدید عرفان. پژوهش زبان و ادبیات فارسی، -(3)، 109-124. SID. https://sid.ir/paper/358734/fa

    Vancouver: کپی

    فولادی علیرضا. درآمدی به معرفت شناسی جدید عرفان. پژوهش زبان و ادبیات فارسی[Internet]. 1383؛-(3):109-124. Available from: https://sid.ir/paper/358734/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا فولادی، “درآمدی به معرفت شناسی جدید عرفان،” پژوهش زبان و ادبیات فارسی، vol. -، no. 3، pp. 109–124، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/358734/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا