Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,657
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

760
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد و بررسی جایگاه علیت نفس در فلسفه جورج بارکلی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 24

چکیده

 نظریه بارکلی یکی از مهم ترین نظریاتی است که در عصر جدید, برای حل مشکل ارتباط علی بین نفس و بدن, و هم چنین رابطه علی بین اجسام ارایه شده است. از آن جا که بارکلی جوهر مادی و تمایز بین کیفیات اولیه و ثانویه را انکار و جهان مادی را به عنوان مجموعه ای از تصورات معرفی می کند, در فلسفه وی, علیت طبیعی به معنای تاثیر و تاثر علی انکار می شود. وی در نظریه ایجابی اش راجع به علیت, علت را امری فعال می داند و از سوی دیگر, در نظر او, فقط آن چه دارای اراده باشد, فعال است. از این رو, علت در فلسفه وی, به اذهان و نفوس محدود می شود, خواه این نفس, ذات نامتناهی خداوند باشد و یا نفس متناهی انسانی. وی فعال بودن ذات خداوند را از طریق تصورات حسی, به اثبات می رساند و فعال بودن نفس خود را از طریق تصورات خیالی. در این جا, اعمال فیزیکی (مثل برداشتن قلم یا حرکت دادن پا) همان اشیای واقعی یا تصورات حسی اند و مشکل این نوع اعمال در فلسفه بارکلی این است که از سوی خداوند ایجاد می شوند و فعالیت او به شمار می آیند, بنابراین, دیگر نمی توانند به عنوان فعالیت من باشند. البته وقتی که بارکلی می خواهد نفوس انسانی دیگر را به اثبات برساند, آن ها را از طریق افعال فیزیکی شان, که همان تصورات حسی اند, به اثبات می رساند ولی مشخص نمی کند که چگونه هم خداوند و هم نفوس متناهی دیگر می توانند علت تصورات حسی باشند. به نظر می رسد که بارکلی برای حل این مشکل, در نظریه علل موقعی گرفتار شده است و این اشکال بر او وارد است که خداوند بدون نفوس انسانی دیگر هم می تواند تصورات حسی را ایجاد کند و در این کار, نیازی به آن ها ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صانعی دره بیدی، منوچهر، سعیدی مهر، محمد، و محمدی، محمدعلی. (1389). نقد و بررسی جایگاه علیت نفس در فلسفه جورج بارکلی. اندیشه دینی، -(36)، 1-24. SID. https://sid.ir/paper/358754/fa

    Vancouver: کپی

    صانعی دره بیدی منوچهر، سعیدی مهر محمد، محمدی محمدعلی. نقد و بررسی جایگاه علیت نفس در فلسفه جورج بارکلی. اندیشه دینی[Internet]. 1389؛-(36):1-24. Available from: https://sid.ir/paper/358754/fa

    IEEE: کپی

    منوچهر صانعی دره بیدی، محمد سعیدی مهر، و محمدعلی محمدی، “نقد و بررسی جایگاه علیت نفس در فلسفه جورج بارکلی،” اندیشه دینی، vol. -، no. 36، pp. 1–24، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/358754/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا