Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

743
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

580
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 37

چکیده

 بیشتر پژوهش های انجام شده در بیست سال اخیر در حوزه تعلیم و تربیت, در سنت فلسفه تحلیلی صورت گرفته و مهم ترین بحث چالش برانگیز, نفی معناداری و امکان تربیت دینی بوده است. فیلسوفان تحلیلی تربیت, مانند هرست و پیترز, بر تعلیم و تربیت آزاد تاکید می کنند و تربیت دینی را به این دلیل ناممکن می شمارند که فاقد ویژگی های قابل ارزیابی بودن, تعمیم پذیری و انتقال پذیری است. نگرش آن ها نسبت به تربیت, برگرفته از رویکردی است که نسبت به صور دانش دارند؛ بنا براین رویکرد, امر دانشی, امری است که اصول آن درون نظریه ای است و اعتبار آن منتزع از عملکرد است, نه امری بیرون از آن. ادعای آن ها در رد تربیت دینی, به جایگاه شناختی نامتعین دین, ماهیت علمی تربیت و فقدان عقلانیت در تربیت دینی بازمی گردد. در این پژوهش, نظریه عقلانیت وحیانی به عنوان مبنای نظری, عهده دار پاسخ گویی به اشکالات یادشده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که تربیت و دین به دلیل برخورداری از موضوع و غایت مشترک, سازنده ترکیب مفهومی معناداری هستند. همچنین از خلال اثبات علم دینی و ترسیم حدود و ثغور عقلانیت, تربیت دینی قابل اثبات است. عقلانیت دینی با نفی تلقی تصریحی یا قانع کننده از غایت تربیت, معیار ارزشمندی و سعادت را عقل مستند به وحی معرفی می کند, نه بنای عقلا و نه کارایی موجه؛ همچنین اتهام فقدان عقلانیت در تربیت دینی که منجر به شیوه تلقینی و نه تربیتی می شود, با پرداختن به معنای ایمانی تلقین, برطرف می شود. در این پژوهش, ساختمان عقلی انسان با ابتنا به دو وجه خودفرمانی و غیرخودفرمانی شناخته می شود که وجه اول با همراهی اراده و وجه دوم با اخذ اعتبار از وحی فعالیت می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصباحی جمشید، پرستو. (1398). بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی. اخلاق وحیانی، 7(2 (پیاپی 16) )، 5-37. SID. https://sid.ir/paper/359880/fa

    Vancouver: کپی

    مصباحی جمشید پرستو. بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی. اخلاق وحیانی[Internet]. 1398؛7(2 (پیاپی 16) ):5-37. Available from: https://sid.ir/paper/359880/fa

    IEEE: کپی

    پرستو مصباحی جمشید، “بررسی امکان تربیت دینی بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی با تکیه بر نظریات علامه جوادی آملی،” اخلاق وحیانی، vol. 7، no. 2 (پیاپی 16) ، pp. 5–37، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/359880/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا