مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

467
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

267
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

قیدهای آغازین، عنصری از الگوی وصفی - روایی در شعر نیما

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 46

چکیده

 قید به سبب جایگاه لغزانش در جمله, کارکردهای گوناگونی دارد. در شعر سنتی, جایگاه قید در بیت, مقید به چارچوب تساوی مصراع ها و نظام قافیه است؛ اما جایگاه قید در شعر نو محدودیت شعر سنتی را ندارد. نیما شمار زیادی از اشعار نوی خود را با قید آغاز می کند و بیشترین کاربرد قیدهای آغازین اشعار نیما را سه قید مکان, زمان و حالت تشکیل می دهد. اینکه چرا نیما شعرهای خود را با قید آغاز می کند, پرسش این پژوهش را سامان می دهد. اگرچه در پاسخ به آن می توان انگیزه های متعددی را ذکر کرد, مثل فضاسازی, تمایل به نمایشی و دیداری نمودن شعر, حتی ضرورت وزن و قافیه, هدف اصلی نیما از کاربرد آگاهانه قیدهای آغازین تکمیل و تقویت ساختار وصفی - روایی شعرش است؛ چنانکه در هنر تئاتر و سینما, حفظ وحدت زمان و مکان و توجه به حالت صحنه و بازیگران از اصول مهم دراماتیک محسوب می شود. از این رو, قیدهای آغازین, عنصری از الگوی وصفی - روایی شعر نیما را تشکیل می دهند. قید مکان 149 بار, قید زمان 82 و قید حالت 30 بار در آغاز اشعار نیما به کار رفته اند که قید مکان با 57.80 درصد, بیشترین بسامد را دارد و نشان می دهد: 1) ساختارهای قید مکان نسبت به سایر ساختارها از نظر معنایی و موسیقایی قابلیت زیبایی آفرینی بیشتری دارند؛ 2) قید مکان در شکل گیری الگوی وصفی - روایی شعر نیما نقش کارسازتری دارد و نگرش رئالیسم اجتماعی او را بهتر تصویر می کند. قید زمان در آغاز اشعار نیما بر سه معنای عمده دلالت می کند: 1) سمبلیک 2) خاطراتی 3) تقویمی؛ و قید حالت را می توان در دو مفهوم کلی جای داد : 1) دلهره و اضطراب 2) خلوت گزینی و انزوا.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باقری خلیلی، علی اکبر، و بهمنی، امیرحسین. (1395). قیدهای آغازین, عنصری از الگوی وصفی - روایی در شعر نیما. فنون ادبی، 8(2 (پیاپی 15) )، 33-46. SID. https://sid.ir/paper/361453/fa

    Vancouver: کپی

    باقری خلیلی علی اکبر، بهمنی امیرحسین. قیدهای آغازین, عنصری از الگوی وصفی - روایی در شعر نیما. فنون ادبی[Internet]. 1395؛8(2 (پیاپی 15) ):33-46. Available from: https://sid.ir/paper/361453/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر باقری خلیلی، و امیرحسین بهمنی، “قیدهای آغازین, عنصری از الگوی وصفی - روایی در شعر نیما،” فنون ادبی، vol. 8، no. 2 (پیاپی 15) ، pp. 33–46، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/361453/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button