Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

740
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

758
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی رشد اخلاقی از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 106

چکیده

 در این جستار, تلاش می شود الگوی رشد اخلاقی از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی بازطراحی شود. این مقاله بر آن است که با تأکید بر امکان تحول اخلاقی, و معنایابی واژه ی رشد در آثار خواجه نصیرالدین, از طریق تعمیم تعریف استکمال, به مقایسه ی مفهوم سازی وی از رشد اخلاقی با انگاره ی روان شناسان رشد بپردازد. تأکید اندیشمندان رشد اخلاقی, تعریف از طریق عوامل اخلاق است. ما پس از تبیین فرایند رشد اخلاقی, ماهیت رشد اخلاقی را از حیث کیفیت ترکیب و اولویت عوامل تعریف می کنیم. تحلیل مفهومی, گزاره ای و تحلیل سیستمی از آثار طوسی, ابزار و روش تحقیق بوده است. طوسی همچون فلاسفه ی یونان به نقش شناخت در تحول اخلاقی اهمیت ویژه ای داده است. استنباط و استدلال موضوعات کلی و جزئی اخلاقی که منشأ رفتار است از پیش انگاره های معرفتی عقل نظری, از طریق عقل عملی صورت می پذیرد. نقش عواملی چون عواطف, جنسیت, عوامل جسمانی, عوامل بیرونی محیطی نیز بررسی شده است. بر این اساس, کارکرد اخلاقی انسان, فرایندی فعال با خاستگاه سرشتی, متضمن نظم دهی رفتارهای آدمی توسط شناخت در بافت هنجارها و ارزش های محیط است, به گونه ای که در طول زمان و ممارست و تجربه, این انتظام برای انسان به صورت ملکه که ارزش های خودساخته زیربنایی رفتارند درونی می شود. این تحول اخلاقی, به شکلی نظام مند همچون یک الگوی مرحله ای, از کودکی شروع به شکل گیری می کند و مراحل آن تا بزرگسالی ادامه دارد و در بزرگسالی نیز دارای سطوح و مراتب متعدد است. خواجه برای هر یک از این مراحل, اصول تربیتی ای بیان کرده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابوالحسنی نیارکی، فرشته، و قربانی، هاشم. (1397). الگوی رشد اخلاقی از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی. اخلاق وحیانی، 7(1 (پیاپی 15) )، 75-106. SID. https://sid.ir/paper/362657/fa

    Vancouver: کپی

    ابوالحسنی نیارکی فرشته، قربانی هاشم. الگوی رشد اخلاقی از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی. اخلاق وحیانی[Internet]. 1397؛7(1 (پیاپی 15) ):75-106. Available from: https://sid.ir/paper/362657/fa

    IEEE: کپی

    فرشته ابوالحسنی نیارکی، و هاشم قربانی، “الگوی رشد اخلاقی از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی،” اخلاق وحیانی، vol. 7، no. 1 (پیاپی 15) ، pp. 75–106، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/362657/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا