مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,059
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

972
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش قابلیت پیاده پذیری معابر شهری مبتنی بر روش چیدمان فضا (مطالعه موردی: منطقه 9 شهرداری مشهد)

صفحات

 صفحه شروع 147 | صفحه پایان 171

چکیده

 پیاده پذیری, میزان ظرفیت و قابلیت پیاده روی مناسب و به تعبیری «میزان مطلوبیت محیط مصنوع برای حضور, زندگی, خرید, ملاقات و گذران اوقات فراغت شهروندان در یک پهنه شهری» است. در این راستا, تکنیک چیدمان فضا (Space Syntax), رویکردی نوظهور در پیش بینی حرکت عابر پیاده و سواره است که پس از تجزیه وتحلیل فضاهای شهری و بازنمایی نتایج به صورت پارامترهای ریاضی و گرافیکی, می تواند مدل عملکرد و رفتار شهروندان را درفضاهای شهری پیش بینی کند. مبتنی بر این رویکرد, هدف این پژوهش, سنجش قابلیت پیاده پذیری معابر منطقه 9 شهرداری مشهد بر اساس پنج شاخص عمده پیاده پذیری است که عبارت است از: امنیت محیطی, امکانات پیاده روها, شرایط فیزیکی, دسترسی و مطلوبیت محیطی و تحلیل الگوی حرکت طبیعی آن به روش چیدمان فضا با به کارگیری مفهوم ارزش هم پیوندی (Integration Value).روش تحقیق در این پژوهش, تحلیلی- توصیفی مبتنی بر رویکرد توسعه ای است و روش جمع آوری اطلاعات به دو صورت میدانی (مشاهده, ثبت حضور عابران و مصاحبه با مسوولان منطقه 9) و اسنادی- کتابخانه ای بوده است. یافته های این تحقیق مبتنی بر جدول امتیازبندی شاخص های پیاده پذیری معابر منطقه 9 نشان می دهد که معابری همچون بزرگراه کلانتری و ملک آباد (با امتیاز 25-22) در اولویت نخست, مسیرهایی همچون بلوار صیاد و صارمی (با امتیاز 21-18) در اولویت دوم, بلوارهایی مانند لادن و اقبال لاهوری (با امتیاز 17-14) در اولویت سوم و مسیرهایی همچون بلوار نماز و برونسی (13-10) در اولویت آخر از منظر قابلیت پیاده پذیری قرار دارند. همچنین نتایج این پژوهش در تحلیل کانال های حرکتی به روش چیدمان فضا نشان داد میزان تمایل به پیاده روی در محورهای با متوسط ارزش هم پیوندی بالا, دارای پتانسیل بیشتری برای پیاده روی و پیاده پذیری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صیامی، قدیر، و هریوندی، نیلوفر. (1396). سنجش قابلیت پیاده پذیری معابر شهری مبتنی بر روش چیدمان فضا (مطالعه موردی: منطقه 9 شهرداری مشهد). پژوهش های جغرافیای برنامه ریزی شهری، 5(1 )، 147-171. SID. https://sid.ir/paper/364548/fa

    Vancouver: کپی

    صیامی قدیر، هریوندی نیلوفر. سنجش قابلیت پیاده پذیری معابر شهری مبتنی بر روش چیدمان فضا (مطالعه موردی: منطقه 9 شهرداری مشهد). پژوهش های جغرافیای برنامه ریزی شهری[Internet]. 1396؛5(1 ):147-171. Available from: https://sid.ir/paper/364548/fa

    IEEE: کپی

    قدیر صیامی، و نیلوفر هریوندی، “سنجش قابلیت پیاده پذیری معابر شهری مبتنی بر روش چیدمان فضا (مطالعه موردی: منطقه 9 شهرداری مشهد)،” پژوهش های جغرافیای برنامه ریزی شهری، vol. 5، no. 1 ، pp. 147–171، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364548/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button