مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

491
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

200
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تطوّر استعارة عقل در غزلیات سنایی، عطار، مولانا

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 126

چکیده

 در منظومة عرفان و تصوف, عارفان بسیاری دربارة بن مایة عقل سخن گفته و با توجه به ویژگی های زیستی و محیطی و همچنین عوامل برونی و محیطی, دیدگاه های سه گانه ای در این باره بیان کرده اند. گروهی عقل را ستوده و با القابی مانند «نور» و «ملازم جان» از آن یاد کرده اند؛ برخی دیگر, برخلاف دیدگاه نامبرده, عقل را عاجزی می دانند که تنها اهل گزافه گویی و دعوی است و عده ای نیز گاهی آن را نردبان بام حق و گاهی بند و سلسله ای بر پای جان انگاشته اند. در این مقاله تلاش می شود در سیزده گروه استعارة مفهومی, دیدگاه سنایی و عطار و مولانا, در جایگاه سه شخصیت اصلی در تاریخ شعر عرفانی, نسبت به مفهوم کلیدی عقل بررسی شود. این سه شاعر درمجموع در 74 کلان استعاره از عقل, به سه نوع استعارة مثبت و منفی و دووجهی در غزلیات خود اشاره کرده اند. استعاره هایی مثل هدایت گری, کاردانی, نردبانیِ بام حق, چشم, بیداری و آگاهی بخشی, در قلمرو استعاره های مثبت؛ بند, سلسله, خواری, عجز و زبونی, ذرّه صفتی, بوالفضولی, شغل افزایی و سرکشی در قلمرو استعاره های منفی و استعارة پیر در قلمرو استعارة دووجهی قرار دارد. براساس این سه نوع استعاره می توان گفت حرکت تاریخی استعاره هایی با بار معنایی منفی از سنایی به عطار, سیر صعودی و از عطار به مولوی, سیر نزولی داشته است. مبنای نظری پژوهش نظریة استعاره های شناختی است که برخلاف دیدگاه سنتیِ استعاره معتقد است افزون بر زبان, نظام مفهومی و ذهن و ضمیر هر روزة ما اساساً ماهیتی استعاری دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مدنی، امیرحسین. (1397). تطوّر استعارة عقل در غزلیات سنایی, عطار, مولانا. پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، 12(4 (پیاپی 39) )، 101-126. SID. https://sid.ir/paper/364756/fa

    Vancouver: کپی

    مدنی امیرحسین. تطوّر استعارة عقل در غزلیات سنایی, عطار, مولانا. پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)[Internet]. 1397؛12(4 (پیاپی 39) ):101-126. Available from: https://sid.ir/paper/364756/fa

    IEEE: کپی

    امیرحسین مدنی، “تطوّر استعارة عقل در غزلیات سنایی, عطار, مولانا،” پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، vol. 12، no. 4 (پیاپی 39) ، pp. 101–126، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364756/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button