مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

600
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

267
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ضرورت توجه به بین رشته ای ها در نظام های رده بندی علم و منابع کتابخانه ای: گذر از منطق کلاسیک به سوی منطق فازی

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 79

چکیده

 طبقه بندی کلاسیک با منطق دو ارزشی بنیان غالب طرح های طبقه بندی موجود است, اما با تحولات اخیر و ظهور علوم میان رشته ای, تعیین درست جایگاه آن ها در طبقه بندی علم با چالش مواجه شده است. در این مقاله از روش های تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش تحلیل اسنادی, با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با کمک فیش برگه, اسناد مربوط به موضوع بررسی شد. در بخش تحلیل محتوا, 125 طرح (شامل 75طرح طبقه بندی علم و 50 طرح رده بندی کتابخانه ای کتاب شناختی) شناسایی و اطلاعات مربوط به شاخه ها, زیرشاخه ها, واضعان و غیره این طرح ها در چک لیست های تهیه شده, ثبت شد. بنابراین, از روش سرشماری استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از شناسایی 75 نظام طبقه بندی علم است که قدیمی ترین آن رده بندی ودایی (حدود 600 ق. م) است. در رابطه با نظام های رده بندی کتابخانه ای کتاب شناختی, 50 نظام رده بندی در چهار دسته بندی نظام های رده بندی عهد باستان, قرون وسطی, قرون جدید و قرون معاصر شناسایی شدند. بررسی شاخه های اصلی و زیرشاخه های نظام های «طبقه بندی علم» و همین طور «نظام های رده بندی کتابخانه ای کتابشناسی» نشان داد که مبنای «تقسیم بندی علوم» یا «تقسیم بندی منابع مکتوب» در این نظام ها, موضوع یا رشته بوده است و به طور مستقل به میان رشته ها توجه نشده است. بنابراین, ما با سرشاخه های موضوعی دوتایی, سه تایی, چهارتایی, پنج تایی و غیره هم در اکثر نظام های رده بندی کتابخانه ای کتاب شناختی و هم در نظام های طبقه بندی علوم مواجه هستیم که درواقع برگرفته از منطق کلاسیک است. همچنین, نتایج نشان داد که میان رشته ها فاقد جایگاه به طور مستقل در 125 نظام رده بندی هستند. درمجموع, منطق فازی به عنوان روش و منطق جایگزین در طبقه بندی های علوم و رده بندی های منابع کتابخانه ای پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چشمه سهرابی، منظر، و زرمهر، فاطمه. (1397). ضرورت توجه به بین رشته ای ها در نظام های رده بندی علم و منابع کتابخانه ای: گذر از منطق کلاسیک به سوی منطق فازی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، 10(2 (پیاپی 38) )، 55-79. SID. https://sid.ir/paper/365013/fa

    Vancouver: کپی

    چشمه سهرابی منظر، زرمهر فاطمه. ضرورت توجه به بین رشته ای ها در نظام های رده بندی علم و منابع کتابخانه ای: گذر از منطق کلاسیک به سوی منطق فازی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی[Internet]. 1397؛10(2 (پیاپی 38) ):55-79. Available from: https://sid.ir/paper/365013/fa

    IEEE: کپی

    منظر چشمه سهرابی، و فاطمه زرمهر، “ضرورت توجه به بین رشته ای ها در نظام های رده بندی علم و منابع کتابخانه ای: گذر از منطق کلاسیک به سوی منطق فازی،” مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، vol. 10، no. 2 (پیاپی 38) ، pp. 55–79، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/365013/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button