مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

864
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

222
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عناصر تراژیک در داستان های سیاوش و فرودِ شاهنامه

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 51

چکیده

تراژدی در شکل اصیل یونانی خود, به صورت نمایش روی صحنه اجرا می­ شد. ارسطو از نخستین کسانی بود که درباره­ ی تراژدی در کتاب "فن شعر" بحث کرد و آن را از انواع شعر دانست به شکلی که تقلید کردارهای مردم باشد و آن­ ها را از آنچه هستند برتر نشان بدهد؛ همچنین ارسطو درباره­ ی ویژگی­ های صحنه و بازیگران تراژدی, توضیحات کاملی را ارائه داد. در روم باستان تراژدی­ هایی خلق شد که صرفا برای اجرا روی صحنه نوشته نشده بود. در دوران قرون وسطی و رنسانس, عنصر نمایشی بودن, به عنوان اصلی ترین عنصر در بررسی آثار تراژیک به حساب نمی­ آمد. تا جایی که در دوران معاصر ویژگی­ های تراژدی در رمان­ ها و منظومه­ های شعر نیز قابل بررسی است. شاهنامه­ ی فردوسی به عنوان یک اثر منظوم حماسی دارای داستان­ هایی است که می­ توان تحت عنوان تراژدی از آن­ ها یاد کرد. داستان­ هایی که قهرمانانی دارد, به فاجعه ختم می­ شود, ذهن انسان را درگیر موضوع فلسفه­ ی زندگی می­ کند, رقت قلب می­ آورد و باعث پالایش روح می­ شود. مولفان برآنند تا به جستجوی عناصر کلیدی تراژدی یونانی در دو داستان تراژیک شاهنامه­ ی فردوسی, سیاوش و فرود, بپردازند. نتایج تحقیق نشان می­ دهد که این دو داستان نمی­ توانند مصداق کامل تراژدی یونانی باشند و در این راستا مهم­ ترین وجه افتراق, شکل روایی شاهنامه است که با شکل نمایشی تراژدی یونانی هماهنگ نیست, اما به لحاظ ویژگی­ های محتوایی, این دو داستان در بسیاری از موارد با عناصر کلیدی تراژدی, در نوع یونانی خود, همپوشانی دارند؛ از این رو میتوان این دو داستان را تراژدی دانست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نهضت اخلاق آزاد، مهسا سادات، شاه سنی، علی محمد، و فیروزی، جواد. (1398). عناصر تراژیک در داستان های سیاوش و فرودِ شاهنامه. پژوهش های ادبیات تطبیقی، 7(4 (پیاپی 22) )، 30-51. SID. https://sid.ir/paper/365260/fa

    Vancouver: کپی

    نهضت اخلاق آزاد مهسا سادات، شاه سنی علی محمد، فیروزی جواد. عناصر تراژیک در داستان های سیاوش و فرودِ شاهنامه. پژوهش های ادبیات تطبیقی[Internet]. 1398؛7(4 (پیاپی 22) ):30-51. Available from: https://sid.ir/paper/365260/fa

    IEEE: کپی

    مهسا سادات نهضت اخلاق آزاد، علی محمد شاه سنی، و جواد فیروزی، “عناصر تراژیک در داستان های سیاوش و فرودِ شاهنامه،” پژوهش های ادبیات تطبیقی، vol. 7، no. 4 (پیاپی 22) ، pp. 30–51، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/365260/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button