مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,031
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

796
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه تسهیم دانش با یادگیری سازمانی: نقش میانجی گری دلبستگی شغلی

صفحات

 صفحه شروع 357 | صفحه پایان 383

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تسهیم دانش با یادگیری سازمانی با میانجی گری دلبستگی شغلی بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان ابتدایی ناحیه دو شهر همدان بودند, که از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان نمونه ای به حجم 274 نفر انتخاب شد. روش پژوهش کمی, توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و خاصا مدل یابی معادلات ساختاری است. ابزار پژوهش پرسشنامه بود. از پرسشنامه تسهیم دانش واندن هوف و وان وینن (2004), یادگیری سازمانی نیفه (2001) و پرسشنامه دلبستگی شغلی کانونگو (1982), استفاده شد. برای تعیین روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات از شیوه تحلیل عاملی تاییدی و آلفای کرونباخ استفاده شد, ضریب پایایی پرسشنامه تسهیم دانش, 945/0, یادگیری سازمانی, 927/0 و دلبستگی شغلی, 820/0 به دست آمد؛ همچنین با توجه به نتایج تحلیل عاملی تاییدی, ابزار از برازش مناسب و قابل قبول (روایی سازه) برخوردار بود. جهت تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر تاییدی با استفاده از نرم افزار lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد: متغیر تسهیم دانش دارای اثر مستقیم مثبت (20/0), اثرغیر مستقیم مثبت (0352/0) و اثر کل مثبت (2352/0) و معنادار بر متغیر یادگیری سازمانی در سطح 05/0 می باشد. متغیر دلبستگی شغلی دارای اثر مستقیم مثبت (11/0) و اثر کل مثبت (11/0) و معنادار بر متغیر یادگیری سازمانی در سطح 05/0 می باشد. با توجه به اثرات کل متغیرهای مستقل می توان گفت متغیر تسهیم دانش (2352/0) دارای بیشترین اثر و متغیر دلبستگی شغلی (11/0) دارای کمترین اثر بر متغیر یادگیری سازمانی می باشد. متغیر تسهیم دانش با ضریب مسیر مستقیم (32/0) و مقدار تی (75/10) دارای اثر مستقیم, مثبت و معنادار بر متغیر دلبستگی شغلی در سطح 05/0 می باشد. همچنین متغیر تسهیم دانش قادر به تبیین 28% واریانس متغیر دلبستگی شغلی می باشد. مقدار واریانس تبیین شده متغیر دلبستگی شغلی با توجه به مقدار تی آن (19/11) در سطح 05/0 معنادار می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبری، سیروس، رحمانی، اسماعیل، و افضلی، افشین. (1398). رابطه تسهیم دانش با یادگیری سازمانی: نقش میانجی گری دلبستگی شغلی. مدیریت بر آموزش سازمان ها، 8(2 )، 357-383. SID. https://sid.ir/paper/365667/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری سیروس، رحمانی اسماعیل، افضلی افشین. رابطه تسهیم دانش با یادگیری سازمانی: نقش میانجی گری دلبستگی شغلی. مدیریت بر آموزش سازمان ها[Internet]. 1398؛8(2 ):357-383. Available from: https://sid.ir/paper/365667/fa

    IEEE: کپی

    سیروس قنبری، اسماعیل رحمانی، و افشین افضلی، “رابطه تسهیم دانش با یادگیری سازمانی: نقش میانجی گری دلبستگی شغلی،” مدیریت بر آموزش سازمان ها، vol. 8، no. 2 ، pp. 357–383، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/365667/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button