مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

848
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

932
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توصیف و بررسی پوشاک رستم در شاهنامه دستنویس 953 ه. ق پاریس

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 179

چکیده

رستم یکی از اسطوره های نام دار شاهنامه ی فردوسی است که به لقب پلنگینه پوش نیز شهرت دارد. فردوسی در شاهنامه, خفتانی به نام ببر بیان بر تن رستم می کند و در کنار آن در روایات حماسی غرب ایران نیز کلاهی از پوست سر دیو سفید (کلاه کله پلنگی) بر سر رستم می نهند. بدین سان ببر بیان و کلاه کله پلنگی نماد تصویری رستم می شود که در اکثر نگاره های نسخ مصور از شاهنامه, شناس نامه ی تصویری وی است. در میان نسخ مصور, نسخه ی شاهنامه ی دست نویس953ه. ق پاریس متعلق به مکتب دوم تبریز و قزوین عصر صفوی به جهت داشتن تصاویری واضح از پوشاک, منبعی مناسب برای پژوهش در این حوزه است. از آن جا که نمادهای فرهنگی اسطوره ها در آثار هنری بازنمود پیدا می کنند, این پژوهش گامی در جهت شناسایی و ریشه یابی نمادهای یاد شده است و از این رو میزان پای بندی به نمادهای اسطوره ای در نگاره های تاریخی را می توان سنجید. پرسشِ پژوهش این است: نگارگر نسخه ی 953 ه. ق پاریس از پوشاک تا چه میزان در نمایش رستم به عنوان یک اسطوره حماسه استفاده کرده است؟ با توجه به مطالعات و بررسی های صورت گرفته, نگارگر نسخه ی 953 ه. ق پاریس, با آگاهی از متن شاهنامه و تحت تأثیر نگارگری روایی, در ترسیم رستم به هنگام نبرد, از پوشاک در جهت القای اسطوره وار بودن این شخصیت بهره برده و هم چنین به الگویِ مرسوم زمان خود (صفوی) نیز وفادار بوده است. نویسنده در پژوهش انجام شده بر این نکته اذعان دارد که هنرمند قرن دهم هجری, به جهت وجود بسترهای مناسب علمی و هنری و دست رسی به نسخ مصور قرون ماقبل خود, چنان پرورانده شده که در هنرنمایی, با درایت و به طور آگاهانه از پوشاک در جهت نمایش بهتر قدرت و نیروی خارق العاده رستم در شاهنامه ی953 ه. ق بهره برده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زمانی، نفیسه، و فرخ فر، فرزانه. (1399). توصیف و بررسی پوشاک رستم در شاهنامه دستنویس 953 ه. ق پاریس. پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب، 16(1 (پیاپی 29) )، 157-179. SID. https://sid.ir/paper/366210/fa

    Vancouver: کپی

    زمانی نفیسه، فرخ فر فرزانه. توصیف و بررسی پوشاک رستم در شاهنامه دستنویس 953 ه. ق پاریس. پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب[Internet]. 1399؛16(1 (پیاپی 29) ):157-179. Available from: https://sid.ir/paper/366210/fa

    IEEE: کپی

    نفیسه زمانی، و فرزانه فرخ فر، “توصیف و بررسی پوشاک رستم در شاهنامه دستنویس 953 ه. ق پاریس،” پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب، vol. 16، no. 1 (پیاپی 29) ، pp. 157–179، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366210/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button