مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

453
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

364
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی یکسان پنداری «شعیب» در قرآن و «اشعیاء» در کتاب مقدس

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 50

چکیده

 جیمز بلمی ازجمله مستشرقانی است که گمان می کند اشتباهاتی در متن قرآن وجود دارد. او به دلیل پیدانکردن داستان «شعیب» در کتاب مقدس و واژه «شعیب» در زبان های عبری, آرامی و کتیبه های عرب باستان, معتقد است واژه «شعیب» در قرآن, صحیح ثبت نشده و اصل آن «شعیا» یعنی صورت عربی کلمه «اشعیاء» است و داستان «شعیب» در قرآن بازگویی از پیش گویی «اشعیاء» درباره عرب است و اصحاب ایکه, بازرگانان ددان در زمان اشعیاء نبی بوده اند. اهمیت بررسی ادعاهای او آن است که کمترین نتایج حاصل از آنها, تاکید بر اخذ قرآن از کتاب مقدس, تشکیک در واقع نمایی و صحت داستان های تاریخی و خدشه در اعتقاد به تحریف نشدن قرآن است. نقد ادعاهای تفسیری او, در نتایج پیش گفته تردید وارد می کند. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهند نام «شعیب» در اصل عربی است و نام هایی از ریشه «شعب» از زمان قبل اسلام در زبان عربی وجود داشته اند. دلایلی نظیر تکرار نزول داستان شعیب در طول دوران نزول تدریجی, تداول قرائت, حفظ و آموزش قرآن, شیوه کتابت قرآن با حضور شاهدان و املاءکنندگان و. . . استنساخ اشتباه این واژه را ناممکن می کند. همچنین, اقتباس «داستان شعیب» از «پیش گویی اشعیاء درباره اعراب», با توجه به تفاوت های بنیادین در غرض, موضوع و جزئیات این دو داستان, پذیرفتنی نیست. همچنین توجیه لازم برای تطابق ددان با ایکه وجود ندارد. نتیجه مهم دیگر آنکه تغییر واژه «شعیب» به «اشعیاء» با معیارهای اصلاح متن بلمی مانند بهبود معنای متن و سازگاری با سبک قرآن مطابق نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلالی کندری، سهیلا، و کیان مهر، مهدیه. (1398). بررسی یکسان پنداری «شعیب» در قرآن و «اشعیاء» در کتاب مقدس. الهیات تطبیقی، 10(22 )، 31-50. SID. https://sid.ir/paper/366727/fa

    Vancouver: کپی

    جلالی کندری سهیلا، کیان مهر مهدیه. بررسی یکسان پنداری «شعیب» در قرآن و «اشعیاء» در کتاب مقدس. الهیات تطبیقی[Internet]. 1398؛10(22 ):31-50. Available from: https://sid.ir/paper/366727/fa

    IEEE: کپی

    سهیلا جلالی کندری، و مهدیه کیان مهر، “بررسی یکسان پنداری «شعیب» در قرآن و «اشعیاء» در کتاب مقدس،” الهیات تطبیقی، vol. 10، no. 22 ، pp. 31–50، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366727/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button