مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

773
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

548
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وجوه ادبیت در فیلم مادر اثر علی حاتمی

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 93

چکیده

 ظهور مکتب فرمالیسم در سال­ های آغازین قرن بیستم, تأثیر گسترده­ ای بر شیوه ی تحلیل متون ادبی و هنری نهاد. فرمالیست­ ها با مطرح کردن ادبیّت اثر به عنوان وجه تمایز اثر هنری از غیر هنری, ادبیّت را قابل تعمیم به سایر هنرها و مخصوصاً سینما می­ دانستند. از این رو, بررسی ادبیّت در یک اثر سینمایی تنها محدود به واژگان نیست و جنبه­ های زبانی, تصویری و محتوایی اثر را شامل می­ شود. همان­ گونه که در ادبیات استفاده از صناعات ادبی (معانی, بیان و بدیع) در واژگان و کلام موجب بلاغت متن می­ شود, در سینما نیز این صناعات به شکلی دیگر و به یاری تصاویر, تدوین, میزانسن, نورپردازی و. . . معانی بلیغی می­ آفرینند. مقاله ی حاضر با تکیه بر نظرات فرمالیست­ ها و نئوفرمالیست­ ها, در صدد بررسی و تحلیل فیلم «مادر» علی حاتمی از منظر ادبیّت و تشریح جنبه­ های زیبایی­ شناسی و ادبی آن است. بدین منظور علاوه بر بررسی متن فیلمنامه, بلاغت موجود در نماها و تصاویر آن نیز مورد تحلیل قرار گرفته­ اند. با توجه به تحلیل صورت گرفته, استفاده از آرایه­ های ادبی فراوان در گفت­ وگو میان شخصیت­ های داستان و روش­ ها و فنون انتقال مفاهیم توسط تصویر, اثر حاتمی را از نظر ادبی برجسته کرده است و به آن هویتی مستقل بخشیده که با هر بار مواجهه ی مخاطب آگاه با این اثر, بیش از پیش ظرفیت ادبی و تأثیرپذیری واژگانی و مفهومی آن از ادبیات کلاسیک فارسی آشکار می­ شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یحیایی، محمد، پورالخاص، شکراله، و ظهیری، بیژن. (1398). وجوه ادبیت در فیلم مادر اثر علی حاتمی. پژوهش های ادبیات تطبیقی، 7(3 (پیاپی 21) )، 59-93. SID. https://sid.ir/paper/367311/fa

    Vancouver: کپی

    یحیایی محمد، پورالخاص شکراله، ظهیری بیژن. وجوه ادبیت در فیلم مادر اثر علی حاتمی. پژوهش های ادبیات تطبیقی[Internet]. 1398؛7(3 (پیاپی 21) ):59-93. Available from: https://sid.ir/paper/367311/fa

    IEEE: کپی

    محمد یحیایی، شکراله پورالخاص، و بیژن ظهیری، “وجوه ادبیت در فیلم مادر اثر علی حاتمی،” پژوهش های ادبیات تطبیقی، vol. 7، no. 3 (پیاپی 21) ، pp. 59–93، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367311/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا