مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

358
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

579
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه آموزش تنش زدایی خودزاد با خودگویی مثبت و آموزش تنظیم هیجانی بر کنترل عواطف بیماران عروق کرونری قلبی

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 50

چکیده

 مقدمه: بیماری عروق کرونری قلب(CHD)بیشترین بار بیماری را در بین بیماری­ های جسمی دارد. CHDاز بیماری­ های مزمنی است که در تحول و ماندگاری آن عوامل فیزیولوژیکی و روان­ شناختی با هم تعامل دارند. به همین دلیل اصلاح و حذف عوامل خطرساز روان­ شناختی در درمان CHDضروری است. از­ این­ رو, هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش تنش­ زدایی خودزاد با خودگویی­ مثبت و تنظیم­ هیجانی بر تعدیل کنترل عواطف بیمارانCHD بود. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون-پس­ آزمون­ و پیگیری با گروه کنترل, با روش نمونه­ گیری در دسترس از زنان داوطلب مبتلا به CHD, 45نفر انتخاب و در 3 گروه (دو­ گروه ­ آزمایشو یک گروه­ کنترل) به تصادف جایگزین شدند. آزمودنی­ های هر گروه بر اساس پروتکل هر مداخله آموزش دیدند. کل آزمودنی­ ها قبل, بعد و یک­ ماه­ و ­ نیم پس از آموزش به مقیاس کنترل عواطف (ACS) (ویلیامز, چمبلز و آهرنس, ١ ٩ ٩ ٧ ) پاسخ دادند. داده­ های جمع آوری شده با کاربرد آزمون اندازه گیری مکرر و تعقیبی توکی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان ­ داد که هر دو گروه تنش­ زدایی ­ خودزاد با خودگویی مثبت و گروه تنظیم­ هیجانی (05/0>p) در تعدیل کنترل عواطف مؤثر بوده­ ­ اند, اما تفاوت دو گروه معنادار نیست (05/0p>). نتیجه گیری: هر دو آموزش با یاددهی فنون خاص خود می­ توانند کنترل عاطفه فرد را افزایش دهند, بنابراین بالینگران می­ توانند در کنار درمان­ های زیستی از این آموزش­ ها برای کنترل نشانه­ های CHD استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجیمی، آویسا، آگاه هریس، مژگان، و عسگری، کریم. (1399). مقایسه آموزش تنش زدایی خودزاد با خودگویی مثبت و آموزش تنظیم هیجانی بر کنترل عواطف بیماران عروق کرونری قلبی. روانشناسی سلامت، 9(3 (پیاپی 35) )، 25-50. SID. https://sid.ir/paper/368636/fa

    Vancouver: کپی

    نجیمی آویسا، آگاه هریس مژگان، عسگری کریم. مقایسه آموزش تنش زدایی خودزاد با خودگویی مثبت و آموزش تنظیم هیجانی بر کنترل عواطف بیماران عروق کرونری قلبی. روانشناسی سلامت[Internet]. 1399؛9(3 (پیاپی 35) ):25-50. Available from: https://sid.ir/paper/368636/fa

    IEEE: کپی

    آویسا نجیمی، مژگان آگاه هریس، و کریم عسگری، “مقایسه آموزش تنش زدایی خودزاد با خودگویی مثبت و آموزش تنظیم هیجانی بر کنترل عواطف بیماران عروق کرونری قلبی،” روانشناسی سلامت، vol. 9، no. 3 (پیاپی 35) ، pp. 25–50، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368636/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button