مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

371
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

521
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی قابلیت های هوش هیجانی در قصه ی سمک عیّار

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 176

چکیده

داستان سمک عیّار از جمله شاهکارهای داستان های عامیانه در ادبیات ایران است. قهرمان داستان عیّاری است به نام سمک که با استفاده از شگردهای گوناگون و همچنین با بهره گیری از روش های روان شناسی, به خصوص نظریه ی هوش هیجانی, هدف هایش را محقق می سازد. در این مقاله هدف, بررسی عملکرد و رفتار سمک و یارانش از منظر هوش هیجانی از دیدگاه بار-اون (bar-on) است. این پژوهش می کوشد با روش تحقیق تحلیل محتوای توصیفی به صورت کمی و کیفی با استفاده از آمار توصیفی, مؤلفه های هوش هیجانی را در این داستان مورد تحلیل قرار دهد. در روش تحلیل محتوا از نوع توصیفی, واحد تحلیل, عبارات و جملاتی است که عملکرد و رفتار قهرمانان داستان را بیان می کند. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که در این داستان, مؤلفه های روابط بین فردی, واقعیت سنجی, خودآگاهی, قاطعیت, حل مسئله, مسئولیت پذیری, کنترل فشار, خرسندی, همدلی, خودشکوفایی, حرمت نفس, خوش بینی, کنترل تکانه و استقلال از لحاظ به کارگیری, به ترتیب آماری قرار گرفته اند؛ به خصوص شش مؤلفه ی اول که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. از لحاظ توجه به مقیاس های کلی, به ترتیب حوزه ی برون فردی, سازگاری, درون فردی, کنترل استرس و خلق کلی مطرح شده است. دو حوزه ی برون فردی و سازگاری از لحاظ فراوانی, فاصله ی بسیار زیادی با حوزه های دیگر دارد. به کارگیری و طرح کاربردهای اجتماعی, مدیریتی و سازمانی این مؤلفه ها, جهت ارتقای سطح علمی و عملکردی در اغلب آموزش ها و رشته های مختلف تعلیمی از دوره ی ابتدایی تا سطوح آموزش عالی امکان پذیر و قابل دستیابی است. تهیه ی کتب, فیلم ها و کارگاه های آموزشی و نشر و گسترش آن ها در بین آحاد جامعه و تطابق آن با شرایط مختلف اجتماعی حاکم بر جامعه, بسیار حائز اهمیت و مورد نیاز است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زواری درخشان، فرشته، صادقی شهپر، رضا، و رزاق پور، مرتضی. (1398). بررسی قابلیت های هوش هیجانی در قصه ی سمک عیّار. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 11(44 )، 143-176. SID. https://sid.ir/paper/369025/fa

    Vancouver: کپی

    زواری درخشان فرشته، صادقی شهپر رضا، رزاق پور مرتضی. بررسی قابلیت های هوش هیجانی در قصه ی سمک عیّار. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1398؛11(44 ):143-176. Available from: https://sid.ir/paper/369025/fa

    IEEE: کپی

    فرشته زواری درخشان، رضا صادقی شهپر، و مرتضی رزاق پور، “بررسی قابلیت های هوش هیجانی در قصه ی سمک عیّار،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 11، no. 44 ، pp. 143–176، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/369025/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button