مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,373
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,217
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر قصه گویی بر زبان گفتاری کودکان مبتلا به اوتیسم (طیف خفیف تا متوسط)

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 127

چکیده

اختلال طیف اتیسم, یکی از مهم ترین اختلال هایی است که بر رشد اجتماعی کودکان و توانایی های آن ها در تعامل های اجتماعی و برقراری ارتباط با دیگران تاثیر می گذارد. یکی از مشکلات اصلی در مبتلایان به اختلال طیف اتیسم, تاخیر در آغاز سخن گفتن و یا عدم تکامل گفتار در این کودکان است. این مقاله, به بررسی تاثیر قصه گویی بر زبان گفتاری کودکان طیف خفیف تا متوسط اتیسم پرداخته است. به این منظور, 20 کودک 7-4 ساله که اتیسم خفیف تا متوسط داشته و به مرکز نورهدایت مشهد مراجعه کردند, با استفاده از آزمون کارز انتخاب شدند. سپس, آن ها به طور تصادفی در دو گروه 10 نفری شاهد و مورد, قرارداده شدند. گروه مورد, تحت آموزش درک و تولید گفتار از طریق قصه گویی قرار گرفت. تعداد 30 داستان تصویری مناسب سن 7-3 سال انتخاب شد که طی سه ماه و هر روز به مدت نیم ساعت, برای این کودکان بیان شد. مهارت های زبانی کودکان در هر دو گروه در ابتدا و پایان بررسی, با استفاده از آزمون رشد زبان ویراست سوم مورد ارزیابی قرار گرفت. داده های پژوهش در مقایسه درون گروهی نشان داد, بهره زبان گفتاری در گروه شاهد در پیش و پس از بررسی اختلاف معناداری با هم ندارند (p=0. 066). این در حالی است که این اختلاف در گروه مورد معنادار بود (p=0. 004). همچنین با مقایسه بین گروهی معلوم شد اختلاف بهره زبان گفتاری کودکان گروه های مورد و کنترل بعد از پایان مطالعه و فرآیند قصه گویی معنا دار است (p=0. 030). یافته های پژوهش, نمایانگر تاثیر قصه گویی در افزایش مهارت های زبان گفتاری کودکان دارای اتیسم (طیف خفیف تا متوسط) است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میری، ملیحه، شریفی، شهلا، و استاجی، اعظم. (1399). بررسی تاثیر قصه گویی بر زبان گفتاری کودکان مبتلا به اوتیسم (طیف خفیف تا متوسط). زبان پژوهی (علوم انسانی)، 12(34 )، 109-127. SID. https://sid.ir/paper/369207/fa

    Vancouver: کپی

    میری ملیحه، شریفی شهلا، استاجی اعظم. بررسی تاثیر قصه گویی بر زبان گفتاری کودکان مبتلا به اوتیسم (طیف خفیف تا متوسط). زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1399؛12(34 ):109-127. Available from: https://sid.ir/paper/369207/fa

    IEEE: کپی

    ملیحه میری، شهلا شریفی، و اعظم استاجی، “بررسی تاثیر قصه گویی بر زبان گفتاری کودکان مبتلا به اوتیسم (طیف خفیف تا متوسط)،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 12، no. 34 ، pp. 109–127، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/369207/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button