Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

498
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

530
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تطبیقی استعاره تربیتی سفر در عرفان اسلامی و عرفان اومانیستی

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 104

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی استعاره تربیتی سفر در عرفان اسلامی و نقطه مقابل آن, عرفان اومانیستی انجام گرفته است. بدین جهت, به دو متن عرفانی نماینده عرفان اسلامی و نماینده عرفان اومانیستی مراجعه شد. در مورد اول, «منطق الطیر» اثر عطار نیشابوری و در مورد دوم, «کوه جادو» اثر توماس مان آلمانی, به عنوان نماینده اصلی دو عرفان مذکور انتخاب شدند. در این راستا, جهت دست یافتن به هدف پژوهش, از روش تفسیری, استنتاجی و تطبیقی بهره گرفته شده و یافته های حاصل از آن, در سه گام اصلی شامل تحلیل استعاره تربیتی سفر در منطق الطیر و کوه جادو (از منظر هفت نگاشت میان حوزه ای شامل رهرو یا رهروان سفر, راهبر یا راهبران سفر, مقصد نهایی سفر, مراحل سفر, ره توشه, مسیریابی و ملزومات سفر, راهبرد سفر و نیز رهاورد سفر), استنتاج دلالت های تربیتی (اصول و راهبردهای تربیتی) در دو اثر مذکور و تطبیق و مقایسه دو گام قبلی ارایه شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که استعاره تربیتی سفر بر مبنای عرفان اسلامی و عرفان اومانیستی, دو مسیر جداگانه برای تربیت تعریف می کند که با وجود اشتراکات فراوان میان این دو مسیر, منتهای متفاوتی برای آنها تصور می شود. از جمله اشتراکات میان این دو می توان به سلوک مرحله ای, آزادی و اختیار متربی و درون نگری و از تمایزات میان این دو می توان به جایگاه یا خاستگاه شناخت بودن انسان و غایت متفاوت آنها اشاره نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی چابکی، رضا، وجدانی، فاطمه، و بیطرفان، فاطمه سادات. (1399). مطالعه تطبیقی استعاره تربیتی سفر در عرفان اسلامی و عرفان اومانیستی. فلسفه تربیت، 5(1 )، 81-104. SID. https://sid.ir/paper/369451/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی چابکی رضا، وجدانی فاطمه، بیطرفان فاطمه سادات. مطالعه تطبیقی استعاره تربیتی سفر در عرفان اسلامی و عرفان اومانیستی. فلسفه تربیت[Internet]. 1399؛5(1 ):81-104. Available from: https://sid.ir/paper/369451/fa

    IEEE: کپی

    رضا محمدی چابکی، فاطمه وجدانی، و فاطمه سادات بیطرفان، “مطالعه تطبیقی استعاره تربیتی سفر در عرفان اسلامی و عرفان اومانیستی،” فلسفه تربیت، vol. 5، no. 1 ، pp. 81–104، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/369451/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا