مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,340
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,485
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه هوش هیجانی با نشاط ذهنی: نقش واسطه ای خوددلسوزی

صفحات

 صفحه شروع 283 | صفحه پایان 294

چکیده

 زمینه: نشاط ذهنی به صورت داشتن انرژی بدنی و ذهنی تعریف می شود. افراد با هوش هیجانی بالاتر, دارای شادی, سرزندگی و کارآمدی بیشتری هستند. اما سوال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا خوددلسوزی در این رابطه نقش واسطه ای ایفا می کند؟ هدف: هدف این پژوهش, بررسی رابطه هوش هیجانی با نشاط ذهنی با واسطه گری خوددلسوزی در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز بود. روش: این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود. از جامعه آماری دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 98-1397 تعداد 298 نفر (149 زن و 149 مرد) با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردیدند و سه پرسشنامه نشاط ذهنی حالتی (ریان و فردریک, 1997), خوددلسوزی (نف, 2003) و هوش هیجانی (پترایدز و فارنهام, 2001) را تکمیل کردند. . تحلیل داده ها با روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافته ها: مدل پژوهش برازش مناسبی با داده ها داشت و هوش هیجانی اثر مستقیم بر خوددلسوزی (0/05 p˂ , 0/41 =β ) و همچنین نشاط ذهنی (0/01 p˂ , 0/29 =β ) دانشجویان داشت. اثر غیرمستقیم هوش هیجانی بر نشاط ذهنی دانشجویان با واسطه گری خوددلسوزی نیز معنی دار بود (01/0 p˂ , 21/0 =β ). بدین ترتیب می توان گفت که هوش هیجانی می تواند هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم و از طریق خوددلسوزی بر نشاط ذهنی دانشجویان تاثیر بگذارد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های به دست آمده می توان نتیجه گرفت که با تقویت هوش هیجانی می توان موجبات ارتقای خوددلسوزی دانشجویان و در نتیجه نشاط ذهنی آنها را فراهم آورد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تفرجی، اسماء، و یوسفی، فریده. (1400). رابطه هوش هیجانی با نشاط ذهنی: نقش واسطه ای خوددلسوزی. مجله علوم روانشناختی، 20(98 )، 283-294. SID. https://sid.ir/paper/369494/fa

    Vancouver: کپی

    تفرجی اسماء، یوسفی فریده. رابطه هوش هیجانی با نشاط ذهنی: نقش واسطه ای خوددلسوزی. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1400؛20(98 ):283-294. Available from: https://sid.ir/paper/369494/fa

    IEEE: کپی

    اسماء تفرجی، و فریده یوسفی، “رابطه هوش هیجانی با نشاط ذهنی: نقش واسطه ای خوددلسوزی،” مجله علوم روانشناختی، vol. 20، no. 98 ، pp. 283–294، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/369494/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button