مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

477
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

237
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل «نقاشی به منزله ی تصویر» براساس شرح دلوز از انواع تصویر و شروط ظهور آنها

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 70

چکیده

 بیان مسئله: درباره ی چیستی انواع تصویر و شروط همبسته ی ظهورِ سنخ های مختلف آنها نزد دلوز است. هدف پژوهش: مقاله مشتمل بر دو مؤلفه یعنی روشن کردن انواع تصویر, شرایط ظهور آنها با تأکید بر زمان و نیز تعیین نوع تصویر یک اثر نقاشی با توجه به شرایط ظهور آن است. فرض مقاله این است که تعیین شرایط ظهور تصاویر به تشخیص نوع آن کمک می کند. برای روشن شدن سنخ تصویر, شرایط ظهور آن تصویر مطالعه می شود. برای سهولت رسیدن به اهداف تحقیق, یک اثر نقاشی از هنرمند معاصر ایران مورد واکاوی گرفته است. روش پژوهش: تحلیل محتوای کیفی است. نتیجه گیری: از نظر دلوز, دو سنخ تصویر یعنی تصویر-حرکت و تصویر-زمان وجود دارد. تصویر-حرکت مشتمل بر تصویر-ادارک, تصویر-عمل و تصویر-حال است. تصویر-زمان هم متشکل از تصویر-خاطره, تصویر-رؤیا و نیز تصویر-اندیشه و تصویر-بلور است. سنخ اول تصویر با محوریتِ حرکت, با کنترل, منعکس و جذب کردنِ اثرگذاری چیزها, وابسته به کنش خاصی است. در دوره ی مدرن تصویر-زمان مبتنی بر تکوین زمان ناب است. تصویر-زمان, سنخی از تصویر با ترکیبی از تصاویر برای نمونه مجازی و واقعی است. این تصویر با محوریت زمان بر بنیانِ روابط اصیل نیروها و تأثر آنها, بر مبنای فعلِ خودانگیخته و آزادنمودار از بطن ناامکان شکل گرفته است. همبسته با این فعل, یعنی بیرون کشیدنِ نمودار به منزله ی امری اثرگذار و تعیّن بخش, تصویری با گسست از انواع بازنمایی ظهور می کند. براساس مسیر پژوهش, بررسی شرایط ظهور یک اثر نقاشی به منزله تصویر, مانند «بدون عنوان» وابستگی به رنگ-نیرو, رنگ-مکان و فضا, رنگ-نور و زمان را نشان می دهد. این شرایط حاکی از پیوندِ تصویر واقعی انسان های اطراف هنرمند و تصویر مجازی معراج برای تأکید بر وضعیت انسان معاصر است. تصویر نهایی به منزله ی تصویر-زمان امکان اندیشیدن به معنای تازه ای از مفهوم انسان را فراهم می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آفرین، فریده. (1399). تحلیل «نقاشی به منزله ی تصویر» براساس شرح دلوز از انواع تصویر و شروط ظهور آنها. باغ نظر، 17(87 )، 59-70. SID. https://sid.ir/paper/370784/fa

    Vancouver: کپی

    آفرین فریده. تحلیل «نقاشی به منزله ی تصویر» براساس شرح دلوز از انواع تصویر و شروط ظهور آنها. باغ نظر[Internet]. 1399؛17(87 ):59-70. Available from: https://sid.ir/paper/370784/fa

    IEEE: کپی

    فریده آفرین، “تحلیل «نقاشی به منزله ی تصویر» براساس شرح دلوز از انواع تصویر و شروط ظهور آنها،” باغ نظر، vol. 17، no. 87 ، pp. 59–70، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370784/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button