Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

467
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

474
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

حل مسئله زمان بندی چندهدفه ی فرود هواپیما در حالت چندباند

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 34

چکیده

 حمل و نقل هوایی به دلیل سرعت, قابلیت اطمینان بالا و مقرون به صرفه بودن در امر انتقال کالا و مسافر یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین وسیله حمل و نقل در سراسر جهان محسوب می شود. با این وجود استفاده از حمل و نقل هوایی با روند صعودی, صنعت هوانوردی را با معضلات عدیده ای از جمله متحمل شدن هزینه تاخیرات و تعجیلات, افزایش آلودگی هوا و آلودگی های زیست محیطی و صوتی روبرو کرده است که افراد درگیر در این حوزه را ترغیب می نماید تا جدی-تر به بحث مدیریت بهینه ترافیک هوایی و استفاده موثر از ظرفیت باندها و فرودگاه ها تمرکز کنند. در این مقاله مسئله زمان بندی چند هدفه فرود هواپیما به عنوان بخش پیچیده و اساسی مدیریت ترافیک هوایی با توجه به محدودیت های پنجره زمانی, حداقل زمان جداسازی در حالت چند باند و وابستگی بین باندها در قالب اهداف کمینه سازی مجموع هزینه های زودکرد و دیرکرد و همچنین حداقل سازی مجموع زمان فرودها مورد مطالعه قرار گرفته است. در بخش مطالعات محاسباتی, 5 مسئله با سایزهای کوچک با کمک روش اپسیلون محدودیت حل شده است. همچنین 22 مسئله با سایزهای کوچک و بزرگ با استفاده از دو الگوریتم فراابتکاری چند هدفه NSGA-II و MOPSO حل شده و نتایج آن ها مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج محاسباتی برای 4 شاخص عملکردی حاکی از برتری الگوریتمNSGA-II در شاخص NPS و برتری الگوریتم MOPSO در شاخص MID می باشد. همچنین در دو شاخص SM و RAS نیز عملکرد الگوریتم ها یکسان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یزدانی، مهدی، فرجی مقدم، زهرا، و مقدم زرندی، زهرا. (1398). حل مسئله زمان بندی چندهدفه ی فرود هواپیما در حالت چندباند. مهندسی هوانوردی، 21(1 )، 19-34. SID. https://sid.ir/paper/370919/fa

    Vancouver: کپی

    یزدانی مهدی، فرجی مقدم زهرا، مقدم زرندی زهرا. حل مسئله زمان بندی چندهدفه ی فرود هواپیما در حالت چندباند. مهندسی هوانوردی[Internet]. 1398؛21(1 ):19-34. Available from: https://sid.ir/paper/370919/fa

    IEEE: کپی

    مهدی یزدانی، زهرا فرجی مقدم، و زهرا مقدم زرندی، “حل مسئله زمان بندی چندهدفه ی فرود هواپیما در حالت چندباند،” مهندسی هوانوردی، vol. 21، no. 1 ، pp. 19–34، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370919/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا