مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

622
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

459
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی هنجارگریزی نوشتاری در شعر محمود درویش

صفحات

 صفحه شروع 223 | صفحه پایان 248

چکیده

 فرمالیسم یکی از مهم ترین نظریه­ های نقد ادبی معاصر است. بنیان گذاران این نظریه در اوایل قرن بیستم, گامی مهم در زمینه ی عدول از زبان هنجار برداشتند و با طرح مباحث و اصطلاحاتی مهم, به بررسی و طبقه­ بندی عوامل قابل شناسایی ایجاد زبان ادبی و به خصوص شعر در قالب مباحثی مانند هنجارگریزی, آشنایی­ زدایی و. . . مبادرت ورزیدند. یکی از عوامل مهم در گسترش هنجارگریزی در آثار شاعران دهه­ های اخیر, نوگرایی و تلاش برای دست یافتن به آزادی اندیشه و نشان دادن جریان های فکری است. محمود درویش یکی از شاعرانی است که انواع هنجارگریزی در اشعار وی به چشم می­ خورد که یکی از بارزترین آنها, هنجارگریزی نوشتاری است. پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و بررسی شعر درویش, به بررسی روش­ های هنجارگریزی نوشتاری در ساختار ظاهری شعرش و تبیین دلالت­ ها و اهداف آن بپردازد. نتایج پژوهش حاکی از این است که ازجمله شیوه های هنجارگریزی نوشتاری در شعر او می­ توان به موارد زیر اشاره کرد: کاربرد نقطه چین در آغاز مصراع شعر برای پردازش واژگان شعری, کاربرد نقطه چین به جای مصراع کامل با هدف جلوگیری از ضعف خود و نیز خستگی خواننده, به کاربردن برخی علائم نگارشی همچون مربع, قلاب, خط تیره و خط مورب برای نوسازیِ ظاهر شعر و نیز تأکید بر یک مسئله ی خاص و همچنین شکستن مصراع ها و کوتاه و بلندکردن آن ها و آوردن یک بیت شعری به صورت افقی و تکرار آن به صورت عمودی و کلمه به کلمه با هدف تأکید و جلب توجه خواننده به آن مسئله است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مقدم متقی، امیر، رضایی هفتادر، غلامعباس، اسدی، فاطمه، و باوان پوری، مسعود. (1397). بررسی هنجارگریزی نوشتاری در شعر محمود درویش. زبان و ادبیات عربی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 10(18 )، 223-248. SID. https://sid.ir/paper/371925/fa

    Vancouver: کپی

    مقدم متقی امیر، رضایی هفتادر غلامعباس، اسدی فاطمه، باوان پوری مسعود. بررسی هنجارگریزی نوشتاری در شعر محمود درویش. زبان و ادبیات عربی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)[Internet]. 1397؛10(18 ):223-248. Available from: https://sid.ir/paper/371925/fa

    IEEE: کپی

    امیر مقدم متقی، غلامعباس رضایی هفتادر، فاطمه اسدی، و مسعود باوان پوری، “بررسی هنجارگریزی نوشتاری در شعر محمود درویش،” زبان و ادبیات عربی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، vol. 10، no. 18 ، pp. 223–248، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371925/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button